Kainuun alueella työskentelevällä museoajoneuvotarkastajalla, Kainuun Mobilistit ry:n jäsenellä, Jukka Lukkarilla ei ole yhtään hassumpi ”kesätyö”, sisävesihöyrylaivan kipparointi. Kainuulaista liikenteen – ja matkailun historiaa, keräämistä, tallentamista ja esillepanoa tämäkin mitä parhaimmillaan.
S/S Kouta on suomalainen höyrylaiva joka on rakennettu vuonna 1920. Alus rakennettiin A.Ahlströmin telakalla Varkaudessa, josta se kuljettiin junarahtina osina Kajaaniin. Kajaanissa laiva koottiin ja laskettiin vesille nimellä Vuokatti II. Vesille laskun jälkeen alus toimi matkustajaliikenteessä Kajaanin ja Sotkamon välillä Sotkamon Reitin Liikenneosuuskunnan omistuksessa. Reitillään alus saattoi kuljettaa jopa yli sata matkustajaa kerralla. Matkustajaliikenteessä aluksen miehistöön kuului kapteeni, kaksi lämmittäjää sekä neljä kansimiestä. Alus oli paikallisten asukkaiden keskuudessa aluksi suosittu, mutta 1930-luvun puolivälissä lisääntynyt autoliikenne teki sen liikennöinnin kannattamattomaksi. Osuuskunta lopetti kannattamattoman liikennöinnin ja myi aluksen Oulujoen uittoyhdistykselle vuonna 1936.
Ammattiliikenteen päätyttyä Kouta seisoi käyttämättömänä yhdeksän vuotta ja siirtyi sitten yksityisomistukseen. Uudet omistajat Matti Kuorikoski ja Allan Sointamo kunnostivat aluksen alkuperäiseen matkustaja-alustyyliin ja katsastivat sen matkustajaliikenteeseen. Kainuun kulttuurirahasto on palkinnut Kuorikosken ja Sointamon höyrylaivaperinteen säilyttämisestä Kainuussa.
Nykyisin Kouta höyryää Oulujärvellä ja se voi kuljettaa kerralla 60 matkustajaa. Alus vaihtoi omistajaa viimeksi 2010–2011, jolloin laiva siirtyi uuden Oulujärven Laiva-Osakeyhtiön omistukseen. Alus liikennöi Oulujärvellä tilauksesta ja muutamia yleisöristeilyjä kesäisin.
”Klikkaamalla” kuvaa näet sen suurempana. Värikuvat Petri Huovinen, mustavalkoiset aluksen matkustajatiloista.
Viimeisimmät kommentit