Vanhoja kuvia. Kuorma- ja linja-autot.
Tähän galleriaan lisätään kuvia vanhoista kuorma- ja linja-autoista, joiden historia edes jotenkin sivuaa Kainuuta tai kainuulaisia. Kuvien tulee olla otettu oikealla filmikameralla, digitaalimenetelmällä otettuja ei oteta tähän osioon mukaan vaan ne löytyvät muualta. ”Klikkaamalla” pari kertaa kuvaa näet sen suurempana. Käyttöoikeus on annettu Kainuun Mobilistit ry:lle, ethän kopioi kuvia ilman lupaa!
Jos muistat jotain kuviin liittyvää lisätietoa, kerro asiasta esimerkiksi yhteydenottolomakkeella joka löytyy ”Yhteystiedot” -sivultamme tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen posti@kainuunmobilistit.fi
Jos hallussasi on kuvakokoelmiin sopivaa aineistoa, niin otamme sitä vastaan mitä suurimmalla kiinnostuksella! Kuvat voit lähettää joko sähköpostilla osoitteeseen posti@kainuunmobilistit.fi tai tavallisena kirjepostina Kainuun Mobilistit ry PL 224 87101 KAJAANI. Paperikuvien mukaan palautusosoite, ne postitetaan takaisin välittömästi ”skannauksen” jälkeen.
Kuvia lisätty 23.10.2024
-
-
Austin linja-auto. Kyltissä lukee Kajaani Oy. Muistaako joku tästä lisää?
-
-
Sama Kajaani Oy:n auto kuin edellisessä kuvassa. Kuva UPM. Kuvan lähetti J Haukka.
-
-
Kuhmon Vartiuskylällä Kiimavaarassa sijainnut linja-autotalli.
-
-
A Kyllösen linja-auto on saapunut päätepysäkille. Tallin viereen on hankittu parakki kuljettajien majoitus- ja taukotilaksi. Vartius, Kiimavaara.
-
-
Kajaanilaisia ammattikoululaisia luokkaretkellä Uudessakaupungissa tutustumassa Saab -tuotantoon. Taustalla oppilaitoksen linja-auto.
-
-
Taisto Mustonen auraamassa Sotkamossa Sipisellä,Murtovaaran kohdalla.
-
-
Taisto Mustonen Karjaalla noutamassa uusia Sisuja Sotkamoon.
-
-
Sotkamon TVH:n kalustoa, kuva otettu 1965-1966.
-
-
Taisto Mustonen varusmiehenä Ylämyllyllä ajokkinsa hytissä. Sisu, Vanaja, Bedford, mikä?
-
-
Reijo Pääkkönen ja Kainuun Osuusmeijerin Scania Vabis.
-
-
Puutavaran ajoa Kajaanin eteläisellä alueella. Onko vahvaa 1950 -lukua?
-
-
Hyrynsalmella mennään bussilla.
-
-
Kuvaaja Hollo, Konrad Nikolai 1920. Museovirasto.
-
-
Sotkamo – Vuokatti. Onko turisteja menossa katsastamaan kansallismaisemaa?
-
-
Sota-aikaisesta Petsamon Jäämerentien liikenteestä alkunsa saanutta yritystä Pohjolan Liikenne ei enää ole. Kajaanin Katsastusasema on saanut joskus lahjaksi tällaisen Scanian. Kuva on otettu luovutustilaisuudessa 1980 -luvulla. Auto on edelleen tallella Kajaanin A-Katsastuksen tiloissa.
-
-
Kuva on todennäköisesti otettu Kajaanin Teppanassa. Kuvan yhteydessä luki;” Arvo kuskasi ystäviään autollaan”. Retki suuntautui Suomussalmelle 1930 -luvulla. Kuvalaina Jaakko Sarlin.
-
-
Suomen armejan autosotamies 1920- luvulta. Arvo Suomela. Kuvalaina Jaakko Sarlin.
-
-
Jaakko Sarlinin appi Arvo Suomela lomalla rintamalta. Tarkoittivatko merkinnät kuorma-autoissa tuolloin N=nettopaino ja B=bruttopaino?
-
-
Urho Komulaisen Bedford OLBC 1955 rekka-auto viemässä halkokuormaa Kajaaniin. Huomaa puhelinlankapylväs, 12 ortta, 4 lankaa/orsi 4X12=48 lankaa. Riittäisikö pylvään pituus nykyaikaan.
-
-
Bedford Diesel kouluautona Seppälässä.
-
-
Kainuun osuusmeijerin F88 täysperävaunurekka Puolangantiellä n.4km Paltamosta Puolangan suuntaan. Kuva Eino Korhosen kokoelmista. Toim. Sami Korhonen.
-
-
Enoni Martti ja Eero Varajärvi Kemissä uudehkon Guy ”pölliauton” edessä. Auton möi veljeksille Esko Pörhö, jonka lastenhoitajana yksi heidän sisaristaan toimi, kertoo kuvan lähettäjä Sami Korhonen. Kuva Eino Korhosen kokoelmista.
-
-
Tiepiirin Vanaja kiskoo käytettyä siltaa uuteen kohteeseen. Kuvattu ilmeisesti Rovaniemellä? Kuva Eino Korhosen kokoelmista. Toim. Sami Korhonen.
-
-
Kainuun Osuusliikkeen pihamaalla kuljetuskalustoa 1950 -luvulla. Kuvalaina Raimo Forsberg.
-
-
SA:n Ford V8, asettelevatko varusmiehet hinauspuomia? Kuvalaina Raimo Forsberg.
-
-
Poseerauskuva Kainuun Rauta Osakeyhtiön kuorma-auton vierellä.
-
-
Kuvan takana luki ”Vilhon auto” ja vuosiluku 1927.
-
-
Kuva 1950 -luvun aivan alkuvuosilta. Hannu ja Petri Huovisen serkkumiehestä Jämsän Turkinkylältä. Jukka Raiskila ja puinen kuorma-auto.
-
-
SA 97893 Sotavolvo kuvattuna Jämäksen kasarmin edessä Kuhmossa sota-aikana. Onko kyseessä ”sekajuna” jossa oli matkustamo-osan takana lava, vaiko joukkojen siirtelyyn käytetty tavallinen linja-auto. Ehkä haavottuneiden kuljetukseen muokattu sairasauto? Kuva Hannu Huovisen arkistoista.
-
-
Erikoiskuljetus lähdössä siirtämään TVH:n väreissä olevan Vanajan voimin Caterpillar 8:a työpaikalta toiselle. Yrjö Heikkisen omistama Mercedes-Benz on saanut varoituskyltin katolleen.
-
-
P Kokkonen poseeraa linja-auton edessä. Linjakyltissä lukee Kajaani, autossa Uudenmaanläänin kilvet. Onko kuva otettu Kajaanissa vai missä? Kuvalaina Arto Kokkonen.
-
-
E.Konttinen ja autoilija A.Kuikka Kajaanin Kätönmäessä 1950-1960 luvulla. Kuvalaina Arto Kokkonen.
-
-
Myymäläauto on saapunut pysäkille. Mielenkiinoiseksi kuvan tekee auton takana oleva teline kaasupulloineen ja onko mukana myös jokin petroolikanisteri? Mossen tuulilasin päälle on nakattu peite jäätymistä torjumaan.
-
-
Isoisäni/Isäni mukana kulkenut kuva. Tarinan mukaan Kajaanin Puutavaraosakeyhtiön (sittemmin Kajaani Oy) ensimmäinen kuorma-auto. Kuva otettu luultavasti Kajaanissa Makkolassa, jonkun ”myymälän” edessä. Henkilöitä ei tunnistettu, vuosilukukin epävarma, olettaisin 20-luvun puoliväliä. Museomiehet varmaan kaivaa tietoja jostakin lisää. Terveisin Olli Kananen
-
-
Kuva on otettu Rimpilänniemen Kokkovaaran pihalla kirkkoon lähdössä 1943. Auto on Sisu SH-7, vuosimalli n. 1935-37 . Kori on hyvin vahvalla varmuudella (99%) tamperelaisen Kaipio Oy:n valmistama. Kuva Jari Immosen kotiarkistosta, kuvan toimitti Olli Kananen.
-
-
Jatkoa edelliseen kuvaan. Valtion rautateiden linja-autoliikenne juuri Sotkamo – Vuokatti välillä on ollut yhtiön ensimmäinen henkilölinja. Ajatuksena on ollut korvata junaliikennettä lyhyillä ja vähäliikenteisillä rataosilla. Liikenne Sotkamo – Vuokatti välillä aloitettu 15.5.1931. Toinen mainittava tavoite aloittamisessa oli ratakulmioiden oikaiseminen, ensimmäinen sen suuntainen ratkaisu oli em linjan jatkaminen Kajaaniin. 1.9.1932 alkaen. VR yhdisti linja-autoliikenteensä omistamalleen Oy Pohjolan Liikenne Ab:lle 1949. Kuva Jari Immosen kotiarkistosta, kuvan toimitti Olli Kananen. Tietoa täydensi Sauli Lindström.
-
-
Kainuun Osuusmeijerin maitoauto keräämässä maitotonkkia. Kyytinen, Pekka, kuvaaja 1967, Museovirasto.
-
-
Kainuun Osuusmeijerin kuljetusauto Kuhmossa. Kyytinen, Pekka, kuvaaja 1960–1969. Museovirasto.
-
-
Postiauto OC-488 Kajaanin pääpostin edessä, Sisu B-52 / Ajokki vuodelta 1950. Pääposti paloi viisikymmenluvun alussa, mikä vuosi? Posti sijaitsi Väinämöisenkadun ja Kalevankadun kulmassa, nykyisen parkkipaikan kohdalla. Kuva Postimuseo.
-
-
1. Postiauton 79304 kuvat ovat Pasilan postiautovarikolta esittelytilaisuudesta. Auto on ensimmäinen suurella tavaratilalla tilatuista autoista. Autoja valmistui postille 15 kpl vuosien 1979 – 1982 välisenä aikana.(Finna)
-
-
2. Auto on myös ensimmäinen postin hankkima Volvo alustainen auto vuoden 1957 jälkeen. Alusta on keskimoottorinen tyypiltään B 5860. Auton kori on mallia Ajokki 5300. paikkaluku 33. Käyttöönotto 10/1979 – poisto Kajaanissa 1993. (Finna)
-
-
3. Kainuussa auto liikkui pääosin Kajaani – Kostamus liikenteessä. (Finna)
-
-
72309 on Sisu BK-82SP alustalla oleva Ajokki korinen. Käyttöönotto 3/1973 poisto Kajaanissa 1986. (Finna)
-
-
Savon Turistiauton Boxer-korinen linja-auto Kajaanissa Raatihuoneentorilla, kuvausvuosi 1969. Pekka Kyytinen. (Finna)
-
-
Kajaanilaisen Lauri Knuutin maantietä nähnyt rahtivehje Scania-Vabis L75 Helsingin Kiidon nyyttilaiturissa 1960-luvun vaihteessa. (Kuva: Pekka Honkanen)
-
-
Kainuun Osuusmeijerin imukeräilyautot rakennettiin Kajaanin meijerin korjaamolla. Kuva on vuodelta 1972. Kuva: Kainuun Museo, kuvaaja Hynninen
-
-
Kuvassa Sisu B-52, 1950.AO-886. Kajaanissa Maastolla valmistetulla korilla. Kuva: Postimuseo.
-
-
Veho Vartiuksen huoltohalli palveli ensisijaisesti Mercedes -asiakkaita, mutta tarvittaessa autettiin myös muun merkkisellä kalustolla ajaneita. K Väisänen Kaj. mlk. lukee auton ovessa. Kostamustyömaan aikoihin oli vielä sekä Kajaani että Kajaanin Maalaiskunta. Julkaisulupa Mercedes-Benz Suomi Trucks.
-
-
Veho Vartiuksen toimipisteen avajaispuhe meneillään, juhlallinen hetki. Julkaisulupa Mercedes-Benz Suomi Trucks.
-
-
Tässä ei jaeta ruusuja, vaan makkaraa vartaassa Veho Vartiuksen avajaisjuhlassa.. Julkaisulupa Mercedes-Benz Suomi Trucks.
-
-
Veho Vartiuksen hallin sisätiloja avajaispäivänä. Julkaisulupa Mercedes-Benz Suomi Trucks.
-
-
Kostamustyömaalla rengasrulettia pyöritettiin ympäri vuoden. Isopahkalan LK 2624 6X4:n on kuljettaja juuri vaihtanut uuden renkaan puhjenneen tilalle kesällä 1974. Julkaisulupa Mercedes-Benz Suomi Trucks.
-
-
Kuva Kajaanin Vehon avajaisnäyttelystä torilta 1968. Julkaisulupa Mercedes-Benz Suomi Trucks.
-
-
A.Pääkkösen NG-sarjan 1622 4×2 V6 Alavieksistä. Ajalta jolloin vielä Kainuussakin keräiltiin maitoa 2-akselisella kalustolla. Julkaisulupa Mercedes-Benz Suomi Trucks.
-
-
Palavien nesteiden ajossa kesällä vuonna 1966. Kajaanista P.Leinonen ja L1620 6×2 täysperävaunuyhdistelmä. Teijon teli on vaihteeksi paripyörillä ja moottorina tuolloin Mercedeksen kuorma-automalliston suurin moottori 10,8 litran OM346, josta irtosi 230 hv SAE. Isommat xx23 mallit esiteltiin vasta seuraavana vuonna 1967 ja xx24 mallit vuonna 1969. Varapyörän sijainti voi aiheuttaa pientä jumppaa. Julkaisulupa Mercedes-Benz Suomi Trucks.
-
-
Kuhmon kirkonkylältä 1950 – 1960 lukujen taitteessa ei ollut vielä siltayhteyttä pohjoisen suuntaan Lentiiraan – Suomussalmelle. Tarvittiin lossia!
-
-
Sama ajankohta, sama lossi, toivottavasti VW sairasautolla ei ole ollut kiireellinen kyyti Kajaaniin keskussairaalalle?
-
-
Sotkamosta Esko Seppäsen NG-sarjan 2232NT 6×2 V10 täydessä työn touhussa ja keikat vei esimerkiksi Kostamukseen, jonka rakennusaikana sieltä ajettiin puutavaraa Suomeen. Auto oli tilattu etukertojavaihteistolla, joten vaihteita riitti 18+2. Kuva Keijo Seppänen. Julkaisulupa Mercedes-Benz Suomi Trucks.
-
-
Suomussalmelainen Autoilija Kalle Heikkinen hankki ensimmäiseksi ajokikseen 1949 bensakutosella varustetun Chevroletin, ”Letukan”. Chevrolet vaihtui Austimeen ja sen jälkeen Thames V8 bensaversioon, jota mm. Suomussalmen kunnanisät olivat käyneet tutkimassa paloauton hankinnan yhteydessä, oletuksena V8:n voiman riittävän. ”Tempsi” on vaihtunut kuvan AMI-bensiinimoottorilla varustettuun Sisu yksilöön. Sisulla ajettiin mm. puutavaraa Pohjanmaalla 1950 -luvulla. Kuvalaina Timo Heikkinen.
-
-
Kalle Heikkinen osti kuvan Volvo Viking 4X4:n uutena Iisalmesta. Volvolla rakennettiin Kainuun tieinfraa vahvasti, mm. Lentiirasta Lehtovaaran kautta Kiimavaaralle johtanutta Kekkostietä, Vikingillä ajettiin kahta vuoroa. Kuvassa Autoilijan veli Tauno Heikkinen Volvon kanssa Vuokin lossissa. Kuvalaina Timo Heikkinen.
-
-
MAN oli Kalle Heikkisen 6. kuorma-auto. Tähän mennessä autoilijan uraa oli kestänyt jo 13 vuotta. Homma jatkui MANneilla, Sisuilla päätyen Scanioihin. Ensimmäinen uusi Scania ostettiin Lieksasta PK:n autosta. Kuvalaina Timo Heikkinen.
-
-
Ämmänsaaren voimalaitostyömaan varastoaluetta 12.9.1957. Museovirasto.
-
-
Volvo puutavara-auto tyhjänä talvisella palstatiellä Metsähallituksen Hyrynsalmen hoitoalueen Klemetin työmaalla. Kuorma-auton rekisterinumero ON-737. Rahikainen Heikki, Valokuvaaja 1961 Lusto, Suomen Metsämuseo/Finna
-
-
Kajaani-Suomussalmi-Kuusamo -linjan Brockway postilinja-auto Kontiomäen asemarakennuksen edessä. Auton vierellä seisovat vas. kuljettaja Onni Raiski ja oik. Aarne Keränen. Postimuseo/Finna
-
-
Kontiomäki-Paltamo-Puolanka-Utajärvi -linjan postilinja-auto Puolangan kirkonkylällä Halosen kaupan edessä, jossa posti oli vuokralaisena. Vas. koululainen Vieno Kianto ja Puolangan postinhoitaja Saimi Kosonen (molemmat Ilmari Kiannon sisaria).
-
-
Kontiomäki-Utajärvi -linjan Rochet-Schneider postilinja-auto Kontiomäellä. Kuvausaika: 1926 Postimuseo/Finna
-
-
Postilinja-auto Kontiomäki-Utajärvi Ristijärvellä. Posti- ja lennätinlaitoksen toimihaarat kohtaavat Ristijärvellä, kun hattupäinen ”lennättimen mies” tuli läheiseltä johtotyömaalta tervehtimään postilaisia. Kesk. Väinö Keränen, oik. Eino Hyvönen. Postimuseo/Finna
-
-
Postilinja-auto ja postin henkilökuntaa Suomussalmen postin edessä. Postiauton sivulla seisovat vas. tuntematon henkilö, postiljooni Urho Kinnunen, postinhoitaja Saimi Maria Kosonen, Laru, kolme tuntematonta ja autonkuljettaja Onni Raiski. Postimuseo/Finna
-
-
Laajan tienhaara Suomussalmella. Postiauton edessä vas. Lauri Rönkkö, oik. Väinö Keränen. Postimuseo/Finna
-
-
Reitti Sotkamoon. Nurmeksen ensimmäisiä aikataulunmukaisessa liikenteessä olleita linja-autoja oli Antti Jussi Airaksisen omistama Ford vuosimallia 1924, joka liikennöi välillä Nurmes-Valtimo-Sotkamo. Kuvassa olevaa linja-autoa nimitettiin kalkkilaivaksi valkoisen värinsä vuoksi. Ohjauspyörän takana istuu A.J. Airaksinen. Kuva: Finna
-
-
Kuhmon ensimmäinen postiauto, linjalla Suomussalmi-Kuhmoniemi. Kuljettajana Malmiranta. Postimuseo
-
-
Kuva on otettu Kajaanin Kauppakadulta Prisman suuntaan. Tori vasemmalla ja taustalla Nurmelan talo, joka arkkitehtuuriltaan muistuttaa kuvan ulkopuolella oikealla sijaitsevaa teatteritaloa. Jalankulkijoiden kohdalla nykyinen Grilli-taksikoppi. Olisikohan kuvan linja-auto Maaston korjaamon korittama? Kuvaaja tuntematon, kuvan toimitti J Haukka.
-
-
Citroen 1946 SJ-02099 , 1951 Kainuun Linja Oy:lle koritettu entinen kuorma-auto, kori Autokori Oy. Auto on dieselöity 1958, poistettu 1961. Takana on Fordson Thames. Onko matka ajoittunut juhannukseen koska Suomen lippuja näkyvästi esillä, vappu ei kuitenkaan koska lunta ei ole maassa. Kajaani – Suomussalmi. Materiaalin toimitti J Haukka.
-
-
Ristijärveläisen Eero Mäkäräisen Kontiosisu. Kuvalaina Esa Mäkäräinen.
-
-
Edelleen Eero Mäkäräisen Volvo, onko teliakselilla varustettu mallia Titan? Kuvalaina Esa Mäkäräinen.
-
-
Vanaja, Eero Mäkäräinen. Kuvausaika mahdollisesti 1972 – 1973 rekisterikilvestä ”OAA-” päätellen? Kuvalaina Esa Mäkäräinen.
-
-
Nähtiinkö tämä Eero Mäkäräisen Mercedes-Benz Kostamustyömaalla? Näitä kuorma-autoja siellä työskenteli useampia, olihan Suomen puolella Vartiuksessa Veholla peräti oma huoltokorjaamo. Kuvalaina Esa Mäkäräinen.
-
-
Sisu, Kontio vai Jyry? Keulalla tyylikkäät Marchall lisävalot ja aikakaudelle tyypilliset huomiovalot. Hieno kuva Eero Mäkäräisen Sisusta. Kuvalaina Esa Mäkäräinen.
-
-
Apumies juoksee paltamolaisen Volvo Vikingin rinnalla valmiina pukkaamaan renkaan eteen ”mäkipekan” jos persmäki meinaa yllättää. Auton kuljettajana Paavo Karjalainen. Kuvan om. Pasi Karjalainen, toimitti Sami Korhonen.
-
-
Lossirantaa Ristijärveltä. Lossin kyydissä linjapiili, lossi lienee ollut jo polttomoottorikäyttöinen rannalla olevasta tynnyristä päätellen? Kuva: Kainuun Museolta
-
-
Kainuun Liikenteen Sisu B-72SU vuosimallia 1961, Autokori Oy Turku korittama. Tankilla Sotkamossa 6.4.1974. Tankkaajaa ei ole tunnistettu mutta kuvan oikeassa laidassa itse YA Korhonen Kauko Korhosen seurassa.
-
-
Kajaanin vakinaisen palokunnan palonäytöskulkue v.1956. AA-Fordi lienee vieläkin tallessa. Kuvan toimitti J Haukka.
-
-
Veli-Pekka Korolainen työskenteli Lihakunnan Austin kuorma-auton kuljettajana. Austin arvioitiin olevan vuosimallia 1953. Kuvanottoaika ei ole tiedossa. Kuvan toimitti M Korolainen.
-
-
Kuvassa Kajaanin Kuljetus Oy:n ensimmäinen kaivinkone. Kone oli rakennettu GMC kuorma-auton alustalle. Lastia ottaa vastaan Hannes Voutilaisen Ford vm. 1940. Mustikkamäki 1951. Kuva Jorma Huovisen albumista.
-
-
Sakari Huovisen Mercedes-Benz vm. 1954 Otanmäessä 1955 Osuuskauppa Maakunnan edessä. Apumiehenä Esko Heikkinen. Kuva Jorma Huovisen albumista.
-
-
Sama auto ja sama reissu kuin edellisessä kuvassa, kuva on otettu Mainuan Leväjoella. Maitoa on paljon, tonkkia täytyy latoa päällekkäin.Kuva Jorma Huovisen albumista.
-
-
Sakari Huovisen Kontiosisu v. 1957 Napapiirillä Napapiirin majan kohdalla, yhdistetty työ-ja huvimatka. Huoviset käyttivät Haaparannassa Kajaanin Kuljetus Oy:n katepillarin teloja tapitettavana. Kuvassa Kerttu, Jukka ja Jouni Huovinen. Tällä kuorma-autolla Jorma Huovinen aloitti autoilijan uransa. Kuva Jorma Huovisen albumista.
-
-
Kajaanin Auto Oy järjesti retken Volvon tehtaalle Göteborgiin v. 1975. Kuvassa Tauno Keränen Hyrynsalmelta, Eero Hyvärinen Pyhännältä, Matti Nissinen Kajaanin Auto Oy, Pauli Ripatti ja Jorma Huovinen Kajaanista. Kuva Jorma Huovisen albumista.
-
-
Jorma Huovisen Volvo N7 vuosimallia 1975. Kuva Jorma Huovisen albumista.
-
-
Jorma Huovinen työkalunsa vierellä. JH työskenteli Kajaanin Kuorma-autolilijat ry:n puheenjohtajana 1981-1986 ja sihteerinä 1965-1980 sekä 1992-1996. Kuva Jorma Huovisen albumista.
-
-
Jorma Huovinen työmaa-ajossa Salmijärvellä. Kuva Jorma Huovisen albumista.
-
-
Kantoja, kiviä ja joutomaata pois uudisrakennuksen alta Salmijärvellä. Kuva Jorma Huovisen albumista.
-
-
Puita lastataan autojen kyytiin Kuhmossa, vasemmalla veljekset Mikkosen auto, puh. 110. Mauno Mannelin kuvannut vuonna 1947. Kuvan toimitti J Haukka
-
-
Linja-auto reitillä Kajaani-Sotkamo-Kuhmo-Lieksa noin 1959. Mikä lossi, mikä joki? Kuva Jarmo Sirviö, kuvan toimitti Juha Haukka.
-
-
Kuhmoon T:mi T ja E Rusasen tilaama Bedford VAL linja-auton alustalle rakennettu myymäläauto. VAL alusta on varustettu kahdella ohjaavalla etuakselilla. Kokonaispaino oli 10400kg ja voimanlähteenä 131 hv diesel. Materiaalin toimitti J Haukka.
-
-
Sotkamolaisen V.A.Korhosen tukkiautoja 1933 – Museovirasto – Kimy-Kustannus,1933 – Museovirasto
-
-
1939. Matkalla rajalle. Kontiolansalmen lossi Kainuussa lähellä Kuhmon kirkonkylää Sot.virk. E. Sierla, valokuvaaja .Sotamuseo. Kuvan toimitti J Haukka.
-
-
Heikki Hakkarainen Oy. Liikkeen myymälä oli aloitettu noin vuonna 1915 Lahdenperän talossa kuvan vasemman eteisen vintillä ja vuoteen 1958 asti se toimi tikapuiden takana olevassa huoneessa. Vuosina 1958-1972 liike toimi vasemmassa päädyssä myymäläksi muutetussa pirtissä. Vuonna 1972 liike siirtyi uuteen myymälärakennukseen noin 1,5 kilometrin päähän Kuhmo – Sotkamo -valtatien varteen. Museovirasto. Kuvan lähetti J Haukka.
-
-
Heikki Hakkarainen Oy. Esa Raiman mummon kokoelmista. Kuvan lähetti J Haukka.
-
-
Kajaani Oy:n tehdaspalokunta 1950-luvulla, kuva vuodelta 1952. Kuvaaja: Veikko Aitoaho, kuvan lähetti Juha Haukka.
-
-
V Kilpeläinen Sotkamo ja Volvo N88. Aika, paikka ja kuvaaja tuntemattomat. Kuvan lähetti J Haukka.
-
-
Teksti ja kuva lainattu kuorma-autosivustolta. Teksti Paavo Wahlström: Tämä hyvin nostalginen kuva on ”fotarikirjailija” Juhani Katajiston ottama Kajaanin kaatopaikalla vuonna 1975. Autoilija Lappalainen on juuri laskenut käsinveivattavalla konekipillä lavan alas ja lähdössä uusiin seikkailuihin. Volvo on L233/4100 vm.1951 joka oli siis hänellä ammattiajossa veivattavalla konekipillä vielä keväällä 1975! Kuvan toimitti J Haukka.
-
-
Kajaanin Rautakauppa Oy. Mielenkiintoiseksi kuvan tekee kyljessä olevat painomerkinnät, brutto – taara? Kuva Markku Leinonen, kuvan lähetti J Haukka.
-
-
Onko myöskin Kajaanin Rautakauppa Oy:n kalustoa. Keitä henkilöt ovat kuvissa, autojen merkit ja mallit? Kuva Markku Leinonen, kuvan lähetti J Haukka.
-
-
Kainuun Liikenne Oy:n Kajaani – Puolanka välillä liikennöinyt auto.
-
-
Ajokin korittama Vanaja postiauto reitiltä Kajaani – Ämmänsaari – Murtovaara.
Viimeisimmät kommentit