Vanhoja kuvia. Huoltoasemat ja pajat.
Tähän kokoelmaan lisätään kuvia huoltoasemista ja muista mielenkiintoisista ajoneuvo- tai tieliikennehistoriaan liittyvistä rakennuksista, joiden historia edes jotenkin sivuaa Kainuuta tai kainuulaisia. Kuvien tulee olla otettu oikealla filmikameralla, digitaalimenetelmällä otettuja ei oteta tähän osioon mukaan vaan ne löytyvät muualta. Käyttöoikeus kuviin on annettu Kainuun Mobilistit ry:lle, ethän kopioi kuvia ilman lupaa!
Jos muistat jotain kuviin liittyvää lisätietoa, kerro asiasta esimerkiksi yhteydenottolomakkeella joka löytyy ”Yhteystiedot” -sivultamme tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen posti@kainuunmobilistit.fi. ”Klikkaamalla” kuvaa näet sen suurempana.
Jos hallussasi on kuvakokoelmiin sopivaa aineistoa, niin otamme sitä vastaan mitä suurimmalla kiinnostuksella! Kuvat voit lähettää joko sähköpostilla osoitteeseen posti@kainuunmobilistit.fi tai tavallisena kirjepostina Kainuun Mobilistit ry PL 224 87101 KAJAANI. Paperikuvien mukaan palautusosoite, ne postitetaan takaisin välittömästi ”skannauksen” jälkeen.
Kuva lisätty 26.1.2024
-
-
Ämmänsaaren Esso H Riihiluoma 1950—1960 lukujen taitteessa.
-
-
Asema sijaitsi Ämmänsaaren keskustasta hieman Siikarantaan päin, Puolangan tien risteyksen tuntumassa.
-
-
Shell huoltoasema Lieksan kauppalan keskustassa. Sijaitsi Moisionkadun ja Korpi-Jaakonkadun kulmauksessa. Yhdistyksen jäsenten Hannu ja Petri Huovisen isäukko oli hetken aikaa töissä ko. asemalla ennen siirtymistään Erkki Salomaa Oy:n palvelukseen. Kuvasta on tunnistettavissa huoltomyyjä Mauno Tanskasen Simca 1000.
-
-
Lukkarin Korjaamo, 1960-1993. Kaikki korjattiin mitä osattiin ja loput opeteltiin.
-
-
Seppä Aarne Lukkari hitsaa Volvo kuorma-autoa.
-
-
Seppä Aarne Lukkari 1927-1995. Aarne Lukkari oli yhdistyksen jäsenten Ari ja Jukka Lukkarin isä.
-
-
Pajalla valmistui myös sarjatyönä mm. puutarhakeinuja, pyykkitelineitä, saunankiukaita ja tilatankkeja.
-
-
Aarne Lukkari hitsaa kuorma-auton perälautaa lumisateessa.
-
-
Työntekijä Reino Tolonen polttaa vetotapin reikää reen vetoaisaan.
-
-
Reino Tolonen hitsaa reen runkoa kasaan.
-
-
Auton peltitöitä ja maalauksia tehtiin myös. Maalattavana Reijo Sorsan VW.
-
-
Seppä ite pajan ovilla.
-
-
Ruohonleikkuu oli tylsää hommaa, Aarne yhdisti käsileikkurin ja pesukoneesta puretun Clinton moottorin. Näin ruohonleikkuu koneistettiin. Perässä kävelee lapsenlapsi Petri Sorsa oman leikkurinsa kanssa.
-
-
Aarnen oma keksintö, talkkunanpaistouuni. Näitä valmistui 5 kpl:tta. Vuolukiviarinalla varustettu sähkökäyttöinen ja sähkömoottorisekoittimella oleva uuni.
-
-
Talkkunanpaistouuni ja rakentaja Aarne Lukkari.
-
-
Kajaanin Osuuskauppa on joskus myynyt Nobel -tuotemerkin polttoaineita.
-
-
Shell jossain päin Oulun lääniä, mahdollisesti. Autoissa näyttäisi olevan kotiläänimme rekisterikilvet.
-
-
Puolangan Esso ennen vuotta 1973, päätellen siitä, että pakettiescortin takaovessa on vielä 90 lätkä. Kuvan lahjoitti KaMob ry:lle Tommi Lauronen.
-
-
Upea uusi huoltoasema ( onko TB ) tässäkin, mutta missä? Hahmoista päätellen hyinen tuuli puhaltaa pitkin pihaa. Harvinainen yksityiskohta on kaksikerroksisuus, liekö diilerin asunto yläkerrassa? Kuvasta saatiin tietoa, kiitoksia! ”Hei. Kuvan TB asema oli Kajaanissa nykyisen Prisman kohdalla, Niskantien ja Keskuskadun kulmassa. Yläkerrassa oli tosiaan pomon (nimeltään Tartia) asunto jossa asui perheineen, myöhemmin muutettiin toimistoksi tuo yläkerta. Loppuajan taisi olla bussivarikkona tuo rakennus. Näin kertoi äitini joka myöskin ollut tuolla töissä. Myös isäni oli aikoinaan esimiehenä tuolla. Ystävällisin terveisin Kimmo Kuosmanen”
-
-
Kuka tietää, missä tämä TB:n jakeluvarasto oli? Tynnyritavaraa toimitetaan asiakkaille talon omilla autoilla. Ovipielessä vasemmalla näyttää olevan kaupan pihoilta tuttu mittalaseihin pumpattava jakelumittari oviluukut levällään. Tummemmassa kartiomaisessa alaosassa oli polttoainesäiliö. Kuva on 50-luvun alkupuolelta, vasemmalla Zil, oikealla joko Dodge, Fargo tai De Soto, kaukaa katsottuna samanlaisia kaikki. Palautteen mukaan kuvan kohde on sijainnut Petäisenniskassa Kajaanissa.
-
-
Sotkamon TB-asema valmistumisaikoinaan vuonna 1953, liiketunnukset ja kyltitkin vielä puuttuvat. Oy Trustivapaa Bensiini hankki tontin ja rakensi aseman aivan Sotkamon keskustaan, joka sitten vuokrattiin paikalliselle KTK:lle. Kuten kuvasta näkee, asiakkaita riitti pitkin ja poikin pihaa. Vasemmalla GAZ 51 ja sen takana häämöttää hytistä päätellen ehkä neliskymppinen Ford. Legendaarisen huoltomiehen Olli Kuuselan pyörä nojaa funkistyyliin rakennetun huoltoaseman seinään paikattavaksi tuotujen renkaiden seurana. Vuonna 1975 KTK luopui huoltoasematoiminnasta ja diileriksi ryhtyi suomussalmelainen Lauri Juntunen, myöhemmin työtä jatkoi hänen poikansa Aki Juntunen. Luontevaa oli siirtyä enemmän kevyen kaluston pariin. Konelan edustamat merkit olivat jokapäiväistä puuhaa, Ladoja riitti! Nyt vuonna 2019 pitkään muussa käytössä ollut rakennus on edelleen sijoillaan, pihassa toimii Teboilin kylmäasema. PP.
-
-
Paavo Puheloinen muistelee… Linja-autoliikennöitsijä Y.A.Korhonen osti tämän korjaamon lokakuussa 1962 laajentuvan toimintansa tueksi. Kuva ajalta, jolloin pääsin iholle autojen korjaukseen. Tämä on edesmenneen Y.A.Korhosen Akatemia juuri ammattikoulusta päässeelle, muka kaiken tietävälle ja osaavalle autonasentajalle keväällä 1963. Tästä se alkoi se ruosteen raaputus. Ja sitä on riittänyt. Vuonna 1963 oli Sotkamon Korjaamo Oy:llä myynti- ja huoltoedustuksia Autolan maahantuomille Rootes-yhtymän tuotteille (Hillman), Daf ja Vanaja autoille, VW huolto ja ns. B-alimyyntioikeus Volkswagenille. Tuolloinhan Kainuun VW piirimyyjä oli vielä Mannermaan Auto Oy Kajaanissa. Kohta joukkoon tuli Tukon edustamat John Deere traktorit ja puimurit. Esso huoltoasematoiminnan ohessa talossa toimi nyt automyynti, autokoulu, linja-autoliike, yksi sora-auto ja aikoinaan monipuolinen korjaamo. Oman Sisu-kannankin vuoksi oli varaosia hyllyssä Sisuun merkittävän paljon, VW:stä ja Hillmanista puhumattakaan.
-
-
Kuva linja-autoasemalta päin, vasemmalla Työväentalo. Tämä kaksikerroksinen siipi valmistui noin vuonna -61. Korjaamolla oli parhaimmillaan vakinaisia asentajia 12 plus kesätyöntekijät, kaksi työnjohtajaa. Korjattiin kaikkea, tekohampaista dollarihymyihin. Raskas kalusto oli jokapäiväistä leipää. Alakerrassa vasemmalla oli paja ahjoineen, tehtiin mm. sarja Vuokatti-merkkisiä vallinleikkureita. Keskellä ovi raollaan linja-autojen huoltotilaan, oikeat ovet avautuivat peltipajaan ja maalaamoon. Autot vasemmalta Mosse 407, Imp, Skoda ja Hillman Minx. Harvoin ovesta ajettiin sisään kahta saman merkkistä autoa. PP.
-
-
Tällä paikalla on nyt liike-asuinkerrostalo. Kyllä tuo kyljellään oleva Elite elimenluovuttaja on jostakin syystä tutun näköinen näin pohjan puoleltakin. Tällä pajalla asennettiin roiskeläpät ja lavan etukulmiin valkoiset heijastimet Reinin Fordiin, joka ajoi meidän saunatyömaalle soraa talvella 1956. Semmoiset säädökset olivat astuneet juuri voimaan. PP.
-
-
Sotkamolainen korjaamoiden ja huoltoasemien maineikas esiaste, ”Röönän”paja. Sotkamon keskustassa pitkään toiminut Grönin paja oli monelle autoilijalle monipuolinen avun antaja aikoinaan. Varsinkin, jos sepäntöitä sivuaville taidoille oli tarvetta. Kun sen aikainen kaasu-ja sähköhitsaus oli liian kevyttä käsittelyä paksuille raudoille, turvauduttiin tässä pajassa ahjohitsaukseen vaikkapa kuorma-auton katkenneen perävaunun akselin liittämisessä. Ja hyvä tuli, kertoi Y.A.Korhonen oman ja isänsä V.A.Korhosen autoilun alkuajoilta. PP.
-
-
Huoltoaseman rakensi Hannu Tervonen (Juholankylä Uusitalo) omistamalleen upealle tontille nykyisen Sotkamon venesataman naapuriin vuonna 1958. Neuvotteluissa öljy-yhtiöstä päädyttiin Shelliin vaihtoehtoisen Gulfin sijasta. Tässä rakennus alkuperäisessä asussa, huoltohallien ovet mittarikentälle päin. Hannu Tervonen toimi alkuvuodet kauppiaana omistaen tontin, rakennuksen ja koko liiketoiminnan. Hannu Tervonen oli maanviljelijä, huoltoasemayrittäjä, maanrakennusyrittäjä ja monitaitoinen liikemies. Kainuun Mobilistien kerhotalli on nyt Hannu Tervosen pojan, Timo Tervosen tiloissa Juholankylällä. PP.
-
-
Polttoainelastia tyhjennetään. Järeä säiliöveturi tuntematon, ohjaamossa brittiläisiä piirteitä. Janoisen näköinen moottoripyörä väijyy vuoroaan. Pihavalot jo korkealla pylväissä. Asvaltti on vielä pölisevässä muodossa. PP,
-
-
Aikakauden sotkamolaisia vaikuttajia ja kylän miehiä, kenties uuteen asemaan tutustumassa. Toinen oikealta omistajan, Hannu Tervosen isä mv. Matti Tervonen, savuke kädessä autoilija Eelis Heikkinen, mv Lauri Hyvönen ja vas. metsäteknikko Aku Moilanen. PP.
-
-
Johtaja Hannu Tervosen oma Studebaker huollossa. Hannu Tervonen oikealla, asentajana kokenut automies Uuno Hulanmäki musta karvalakki päässä. Korjaustilaa oli myös rakennuksen kellarikerroksessa, monet vuodet sitä vuokrattiin ns. yhden miehen korjaamoyrittäjille. PP.
-
-
Tässä asema erään kasvojenkohotuksen jälkeen, mutta muuten alkuperäisessä kuosissa 70-luvulla. Tuollaisiahan ne autot silloin olivat. Ja kaikkien täytyi päästä pysäköimään oven edustalle. Joitakin vuosia sitten asema oli muuttunut diilerivetoiseksi, lopullisesti Hannu Tervonen myi aseman Shell-yhtiölle 1978. PP.
-
-
Sotkamon Shelliä ei enää ole. Tämä kuva on otettu syksyllä 2011 ennen lopettamista ja rakennuksen purkua. Tilalle rakennettaneen asuinkerrostalo. Muodonmuutos tähän asuun tehtiin 1984 purkamalla entinen rakennus ja rakentamalla se uudelleen, huoltohalleihin ajettiin päädystä ja tehtiin tilat myös automaattipesulalle, kahvio ja myymälä yhdistettiin. Shellin päätöstä toiminnan lopettamisesta ihmeteltiin. Ympäristösyyt lienevät olleet painavimmat perusteet päätökselle. PP.
-
-
Hieman samea, ilmeisesti jonkun lehden sivulta poimittu kuva Kajaanin Auton Unionista Niskantie 7 tontilta. Nykyään paikalla toimii Neste Koskiportti.
-
-
Paltamon Esso ”silloin ennen”. Kuvalaina Kainuun Museo
-
-
Paltamon Esso ja Viljami Keränen. Kuvalaina Kainuun Museo.
-
-
1. Onko tämän korjaamon osoite ollut Niskantie 11-13 Kajaani? (Mobilia)
-
-
2. Moskvitsh Eliten vieressä Volvo Duett. (Mobilia)
-
-
3. Onko tuo valkoinen auto Ford Prefect 100E 1953 -59? Pakettiauto on ensimmäisen mallin UAZ 450? (Mobilia)
-
-
Uusi Kestoauton toimipiste Kajaanissa.
-
-
Standard polttoaineenjakelupaikka Kajaanissa Kauppatorin laidassa ns.Nurmelan talon kulmalla.
-
-
Suomen Esso perustettiin vuonna 1920 nimellä Nobel-Standard Osakeyhtiö Suomessa – Aktiebolaget Nobel-Standard i Finland.
-
-
”Filmikamera-aikaan” pyrittiin välttämään vastavaloon kuvaamista kuvaotoksen onnistumisen varmistamiseksi. Näin kuvaajan varjo jäi monesti kummittelemaan kuva-alueelle.
-
-
Osuuskauppa Maakunta perustettiin v. 1917 Paltamossa. Maakunnan Shell sijaitsi Kajaanissa Kauppakadulla.
-
-
Kajaani Kauppakatu ESSO Karjalainen. Huoltoasemilta sai palvelua, auto tankattiin sopivalla bensiinilaadulla, tarkastettiin öljyn- ja jäähdytysnesteen tasot ja täydennettiin tarvittaessa. Pyydettäessä renkaiden ilmanpaineet laitettiin kohdalleen, akkuihin lisäiltiin tislattua vettä. Myymälän hyllystä myytiin karkit ja tupakat sekä muut suuhunpantavat.
-
-
Kajaani Kauppakatu ESSO Karjalainen. Harmi, että nämä tyylikkäät huoltoasemarakennukset eivät ole säilyneet.
-
-
Esso huoltoasema Paltamossa. Kuvaaja Kyytinen Pekka 1964. Museovirasto
-
-
Kajaanin Hankkijan huoltokorjaamo Petäisenniskassa kuvattuna 1970 -luvun alkuvuosina. Massey-Ferguson, Solo, Canadien. Kuvalaina Teollisuuskuvaamo Mannelin/Johannes Moision kokoelma.
-
-
Kajaanin Hankkijan huoltokorjaamon sisätiloja. Sekä ulko- että sisäkuvien perusteella Fiat 600: aa näyttäisi menneen hyvin kaupaksi. Noissa tiloissa on ollut opettajattaren tai terveyssisaren hyvä huollattaa ”Pompannappinsa”. Kuvalaina Teollisuuskuvaamo Mannelin/Johannes Moision kokoelma.
-
-
Union Paltamo ja mittarikentällä häiriköinyt metso. Kyseinen myymälärakennus palveli myöhemmin Paltamossa Metelin leirintäalueen huoltorakennuksena ja edelleen soramontun huoltotilana. Kuva; Aune ja Olavi Rusanen.
-
-
Paltamon 1980 -luvun lopulla käyttöön otettu uusi Union. Aune ja Olavi Rusanen toimivat Paltamossa Union yrittäjinä 1970 – 1990 -luvuilla, he myös antoivat kuvan käyttöluvan.
-
-
Olavi Lindström osti kuvan Volkswagen Kastenvagen 1967:n Sotkamontien Esson yrittäjältä Paavo Kekäläiseltä n. v. 1973. Kuvalaina: Sauli Lindström.
-
-
Blomqvistin autoliikkeen ”Lunkan” kiinteistöä Kajaanissa. Sijaitsi Vienankadun, Lunkankujan ja Väinämöisenkadun muodostamassa korttelissa. Kuvan toimitti J Haukka.
Viimeisimmät kommentit