Vanhoja kuvia. Kaksipyöräiset ja lumiajoneuvot.
Tähän galleriaan lisätään kuvia vanhoista moottoripyöristä ja mopoista, joiden historia edes jotenkin sivuaa Kainuuta tai kainuulaisia. Kuvien tulee olla otettu oikealla filmikameralla, digitaalimenetelmällä otettuja ei oteta tähän osioon mukaan vaan ne löytyvät muualta. Käyttöoikeus on annettu Kainuun Mobilistit ry:lle, ethän kopioi kuvia ilman lupaa!
Jos muistat jotain kuviin liittyvää lisätietoa, kerro asiasta esimerkiksi yhteydenottolomakkeella joka löytyy ”Yhteystiedot” -tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen posti@kainuunmobilistit.fi ”Klikkaamalla” kuvaa näet sen suurempana.
Jos hallussasi on kuvakokoelmiin sopivaa aineistoa, niin otamme sitä vastaan mitä suurimmalla kiinnostuksella! Kuvat voit lähettää joko sähköpostilla osoitteeseen posti@kainuunmobilistit.fi tai tavallisena kirjepostina Kainuun Mobilistit ry PL 224 87101 KAJAANI. Paperikuvien mukaan palautusosoite, ne postitetaan takaisin välittömästi ”skannauksen” jälkeen.
Kuva lisätty 17.5.2024
-
-
Risto Kettunen ja Ariel.
-
-
Reijo Pääkkönen ja Jawa.
-
-
Pentti Kilponen otti ”kylmät tyypit” Reijo Pääkkösen Jawasta.
-
-
Reijo Pääkkösen erinomaisesti varusteltu Jawa.
-
-
Paavo Puheloisen maailma alkoi avartua ASE-mopedilla keväällä 1958. Tämä on Helkama-yhtiöiden sisaryhtiö ASE Oy:n valmiste. Käytännössä aivan sama kuin Hopeasauma-mopo, mutta eri värinen ja –niminen. Urheilu-ja kalastusliike Jorma Tikkanen Sotkamossa edusti polkupyörien ja mopedien ohella myös Jawa- moottoripyöriä. Sieltä tämäkin ostettiin. Hinta 62500 mk. Tunturi-mopot myi naapurikauppa Sotkamon Keskusliike Oy.
-
-
Matkailu avartaa. Vaikka tienviitoissa lukee molempiin suuntiin ROOMA 4279 km, pysähdyspaikka on Kuhmon pohjoispuolen tien varressa joskus 1959.
-
-
Paavo Puheloisen Ukki Vihtori Kuvaja hankki jo iäkkäänä miehenä mopon. Kuva on keväältä 1959. Hopeasiipi oli jo peltirunkoinen ja jousitus edessä ja takana. Väri oli yksivärinen vaalean sininen. Hieno peli siihen aikaan! Moottorina edelleen Express. Ukki oppi kuitenkin sillä ajamaan ja vuosien kuluttua vaihtoi vielä Hopeasiipensä uuteen Zyndapp Combinetteen.
-
-
Ajoharjoittelua Solifer mopedeilla Sotkamon Sipisessä…
-
-
Ajoharjoittelua Solifer mopedeilla Sotkamon Sipisessä…
-
-
…ja Kajaanin Kuurnassa..
-
-
Solifer, Timo Pääkkönen.
-
-
”ÄsÄm Solikka”!
-
-
Kirjavaisen Ukki antoi poikien joskus kokeilla Solifer -mopoaan. Ajovuorossa Lieksassa Näretiellä Petri Huovinen pukeutuneena Peugeot lakkanylontakkiin.
-
-
Honda CB 125 1973. Satulassa Petri Huovinen Näretiellä Lieksassa.
-
-
Piikki Honda ja oikuttelevat sähköt. Sähköstartti ja kaikkee…
-
-
Kuhmossa Nivan kylällä mopedin vierellä herttaisesti hymyilevä tyttö vuonna 1963.
-
-
Jukka Lukkari ja ensimmäinen moottorikulkuneuvo, Solifer Export.
-
-
Kaksi Monark Monarped moottoripolkupyörää ja Jawa moottoripyörä. Missä, milloin ja ketä tyylikkäät turkisvenelakit päässään.
-
-
Kuva Kajaanista? K 125 Moskovan Tähti 125 cm³.
-
-
Kuva Kajaanista? IC moottoripyörä.
-
-
Moottorilla varustetut kulkuneuvot kiinnostivat poikia takavuosina. Nykyään tuijotetaan erilaisia näyttöruutuja! K 125 Moskovan Tähti 125 cm³.
-
-
Ilmeestä päätellen hauskaa? Mittari on sijoitettu mielenkiintoiseen paikkaan? K 125 Moskovan Tähti 125 cm³.
-
-
AWO 1952 T Heikkinen Ämmänsaari. Moottoripyörä oli myytävänä toukokuussa 1996. Missä majailee nykyään?
-
-
Yrjö Heikkinen Jawa CZ 1954:n satulassa.
-
-
Iloinen mandolinin soittaja Yrjö Heikkisen Jawan satulassa.
-
-
Moottoriajoneuvon hankkiminen perheeseen oli merkkitapahtuma sotien jälkeisessä Suomessa, tapahtuma joka vaati yhteiskuvan ottamista!
-
-
Tärkeitä kulkuneuvoja omistajilleen olivat myös polkupyörät. Polkupyöristä oli helppoa siirtyä mopojen kautta moottoripyöriin ja sittemmin autoihin tiestön kehittyessä myös Kainuussa.
-
-
Jukka-Pekka Lankolainen kertoo Monark – mopedistaan seuraavasti. ”Isoisä Aaro Lankolainen osti 1961 vuoden käytettynä Kormanon Pentin rautakaupasta. Tuossa kuvassa ajan itse v -1972 juuri kouluun menneenä kun koputeltiin isän Jaakko Lankolaisen kanssa jumiutunut mäntä auki. Kuva on otettu Agfan klassisella kasettikameralla.
-
-
J-P Lankolaisen Monark mopo on tuttu vuoden 1983 penkkareista missä voitettiin lukion somistuspalkinto, sirkusteema oli ja mopolla jopa ajettiin näyttämöllä näyttävät lipat Heikkisen Sepin kanssa kun opettajat aukoivat ikkunoita. Vaksihan määräsi tankin tyhjennettäväksi ennen sisäänvientiä mutta me pojjaat haetttiin raakaa bensaa ympyrän Finnoililta, kertoo J-P.
-
-
Kuvassa Winha 54 vm1975. Ohjaksissa Sami Korhonen ja kyydissä Jari Korhonen. Kuva otettu 1976 pääsiäisen aikaan. Winha 54 oli 2sylinterinen Kohler 340 2ax moottori walbro kaasuttimella. Vain eteenpäin meno vaihde, mutta jatkoperä. Telan leveys 50cm. Valmistettu Polar Metalplastin tehtaalla Rovaniemellä.
-
-
Huovisen perheen Winha 30S Pielisen Kuivasaaressa kevättalvella 1974. ”Urheilullinen, ketterä jokamiehen bensapihi kelkka. Moottori 24 hv Kohler, telamatto 380mm.
-
-
1970 – luvulla kelkkoja ei rekisteröity eikä kummempia ikärajoja kyselty kuljettajilta. Poikaporukalla ajeltiin kelkoilla pitkin Pielisen jäätä aina kun vain oli mahdollista, pilkillä muka. Etualalla Urhosen veljekset Hannu ja Kimmo sekä ajokkina Ockelbo 200 jossa oli 10 hv 160 cm3 Husqvarna moottori.Ockelbo oli ruotsalainen moottorikelkkamerkki, jota valmistettiin vuosina 1963-1993. Tehdas oli Euroopan suurin moottorikelkkavalmistaja 1980-luvun alkupuolella. Taustalla Huovisten Winha 30S.
-
-
Risto Huovisen omistama Ski-Doo Elan Vartiuksen Viettolassa. Kelkassa oli kaksipuolikas yksisylinterinen, teholtaan 12 hevosvoimainen moottori. Kuva otettu 1970 -luvun puolivälin aikoihin ”Agfa kompaktikameralla”.
-
-
Moto Ski Spirit Datsun PickUp Dieselin lavalla. Moto Ski on niin pieni, että se sopi helposti Datsunin lavalle kun sen asetteli hieman sivuttain. Kuva on otettu Kuhmon Vartiuksessa. Datsun on poistunut riveistä, Moto Ski on tallella ja sen omistaa Matti Huovinen.
-
-
MZ ES 175 1961 pelastettiin Lieksasta kuusen alta. Ensimmäinen kunnostus ja siistiminen tehtiin Kajaanissa Hoikankankaalla kerrostalon kellarissa. Moottoripyörää hallinnoivat Petri ja Hannu Huovinen. Kuva vuodelta 1982?
-
-
Talvella joskus, joskus muinoin. Kuva otettu Paltamon Melalahden Rauhalassa. Lynxin kuljettaja Antero Leinonen. Kuvalaina Jari Leinonen
-
-
Kuva otettu Rimpilänniemen Kokkovaaran pihalla 1943. Kuvalaina Jari Immosen kotiarkistosta, kuvan lähetti Olli Kananen.
-
-
Kuva otettu Rimpilänniemen Kokkovaaran pihalla 1943. Kuvalaina Jari Immosen kotiarkistosta, kuvan lähetti Olli Kananen.
-
-
Marko Määttä ajeli kuvan Solifer SM:llä viisitoistakesäisenä. Solifer on nykyään entisöitynä Timo Pääkkösen omistuksessa, kuva löytyy kalustogalleriasta. Kuvassa olevan PV:n omisti naapurin kaveri Marko Moilanen, kuvassa poseeraa hänen nuorempi sisarensa.
-
-
Marko Määttä ja menevän näköinen Tunturi Trial!
-
-
Postimies Suomussalmen Ämmänsaaresta. Kuva Postimuseo/Finna
-
-
Kainuu, Puolanka, huhtikuu 1982. Finncat -moottorikelkka, joka vetää jalaksilla kulkevaa Raju –lannoitteenlevitintä. Finncat on suomalaisvalmisteinen moottorikelkka 1970–1980-luvuilta, jota valmisti Finncat Vehicles Oy. Kelkan erikoisuus oli sen ohjaava, haitarimainen muovitela. Metsähallituksen Kehittämisjaoston kokoelma. Björn Finne, Valokuvaaja.
-
-
Salmijärvellä vuosituhannen vaihteessa pihamopona palveli ”naapuruston kakaroita” (Huovinen-Leppänen-Kaipainen) tällainen jo elinkaarensa ehtoopuolelle ajautunut Honda Monkey. Kuvassa ajovuorossa Outi Huovinen (nyk. Heikkinen)
-
-
Haukiperän lossi, Suomussalmi. Etualalla Jawa mopedi vai oliko moottoripyöräksi tulkittava? 1957. Kuvaaja Johannes Moisio. Kuvan lähetti J Haukka.
Viimeisimmät kommentit