Vanhoja kuvia. Henkilöautot.
Tähän kokoelmaan lisätään kuvia henkilöautoista, joiden historia edes jotenkin sivuaa Kainuuta tai kainuulaisia. Kuvien tulee olla otettu oikealla filmikameralla, digitaalimenetelmällä otettuja ei oteta tähän osioon mukaan vaan ne löytyvät muualta. Käyttöoikeus kuviin on annettu Kainuun Mobilistit ry:lle, ethän kopioi kuvia ilman lupaa!
Jos muistat jotain kuviin liittyvää lisätietoa, kerro asiasta esimerkiksi yhteydenottolomakkeella joka löytyy ”Yhteystiedot” -sivultamme tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen posti@kainuunmobilistit.fi ”Klikkaamalla” kuvaa näet sen suurempana.
Jos hallussasi on kuvakokoelmiin sopivaa aineistoa, niin otamme sitä vastaan mitä suurimmalla kiinnostuksella! Kuvat voit lähettää joko sähköpostilla osoitteeseen posti@kainuunmobilistit.fi tai tavallisena kirjepostina Kainuun Mobilistit ry PL 224 87101 KAJAANI. Paperikuvien mukaan palautusosoite, ne postitetaan takaisin välittömästi ”skannauksen” jälkeen.
Kuva lisätty 17.5.2024
-
-
Kuvan takana luki;”Ville ukki ja uusi auto”. Minkä merkkinen auto ja milloin? Kuvalaina J Sarlin.
-
-
Oletettavasti yksi ensimmäisistä Sotkamon takseista. Kyydissä yhdistyksen hallituksen jäsenen Anssi Mustosen isoisä.
-
-
Tauno Salmi katsastamassa ristijärveläisen Sulo Korhosen Fordia.
-
-
Sulo Korhosen A-Ford on ilmeistä päätellen läpäissyt tarkastuksen. Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Paavo Puheloinen tutkii Tenho Heikkisen Chevroletin etupyörien ripustuksia.
-
-
Aarne Huttusen ensimmäinen Bobeda -taksi vuosimallia 1954. Hän osti sen käytettynä vuonna 1957, jolloin Aarne aloitti ammattinharjoittamisen saadessaan 18 vuotiaana erivapaudella ammattikortin.
-
-
Nämä kaksi Bobeda taksikuvaa eivät tiettävästi liity toisiinsa. ”Voitto” on ajettu katolleen Sukevalla vankilan läheisyydessä. Polkupyörät ovat levinneet taksin peräosan koukuista pitkin tienvarsia. Kuvalaina Ismo Sottinen.
-
-
Antti ja Seija Huovisen ”Piikkinokka” Kuhmon Vartiuksessa.
-
-
Moskvitsh 401 ja Antti Huovinen Jyväskylässä.
-
-
Risto Kettunen ja 402.
-
-
Risto Kettunen ja 402.
-
-
Reijo Pääkkösen Mosse ja sukulaismiehen Wartburg.
-
-
Alpo Määttä ja 402.
-
-
Huovisten 402 ja tuttavaperhelle myyty 401. Tiet Kainuussa olivat tuolloin todella huonokuntoisia, huomaa autojen savikuorrutus!
-
-
Yhdistyksen jäsen Hannu Huovinen pyllyelee Mossen konepellillä…
-
-
… ja nykyinen Volvoharrastaja aloitti autoilunsa Mossen ohjauspyörän takaa.
-
-
Sukulaismiesten Olavi Raiskilan ja Antti Huovisen Mosset yhteiskuvassa Jämsässä.
-
-
Nämä 1960 -lukuiset värikuvat ovat tunnelmaltaan jotain todella hienoa! Etelästä saatiin sukulaisvieraita keväällä 1967. Missäs läänissä olikaan tunnus ”Z”?
-
-
KaMob sihteeri sekä Moskvitsh Elite 1500 M ja sotakoira Otto 1980 -luvulla.
-
-
Ford Kuhmossa rajavartioston Jämäksen kasarmeilla. Oliko RVL:n edustusautoja?
-
-
Kajaanilainen Veikko Sottinen on hankkinut uuden Skoda 440:n 1956.
-
-
Enni ja Veikko Sottinen tuliterän Skodansa vierellä.
-
-
Sottisten kahvihetki Skodan ja koivujen varjossa.
-
-
Veikko Sottinen ja Skoda.
-
-
Enni Sottinen ja Skoda 440.
-
-
Sottisten Skoda Kallan silloilla?
-
-
Paavo Puheloisen velimies Seppo Puheloinen ja isä Taavetti tuliterän Skoda Octavian vierellä kotona Sotkamossa keväällä 1962. Tämä Skoda maksoi silloin 617000 mk.
-
-
Vaarallinen yhdistelmä – uusi auto ja Paavon uusi ajokortti myöhemmin keväällä 1962. Vaaleansininen Skoda Octavia Super ostettiin Kajaanista Skoda-Jawa edustajalta Komulan Auto Oy:ltä. Liike sijaitsi pienessä puutalossa Blomqvistin Autoliikkeen naapurissa ja se edusti myös Vanaja-autoja. Kauppaan sisältyi 2 kpl talvipintaisia Pirelli- renkaita, joita aina syksyin- keväin vaihdeltiin vanteille kotikonstein. Niin, ja rasvaprässi ostettin myös. Skodan voiteluväli oli 500 km! Automyyjä ”Puhtin Kalle” Carl Erik Bucht kävi tekemässä autokaupat kotona, kuten ajan henkeen kuului. Esittelyautona hänellä oli Skodan urheilullinen 2+2 paikkainen kovakattoinen Felicia, nyt jo todella harvinainen.
-
-
Naapurin mies Leo Kokkonen vaurastui moposta autoon ja osti Kuluntalahdesta tämän vanhan ”lahnaskodan”, Skoda 1200 oli tekniikaltaan lähes sama kuin Octavia. Muistan vielä elävästi sääskien paljouden, kun pihalla iltahämärissä tehtiin sille moottori- ja katsastusremonttia kevätkesästä 1963. Tämä kuva kesältä 1964.
-
-
Skodaa piti käydä näyttämässä Oulussa armeijassa olevalle kaverille Jouko Ängeslevälle. Skodan tavoin myös Mini oli kova sana ralleissa tuohon aikaan.
-
-
Timo Pääkkösen sukulaismiehen todella upea Opel Rekord Coupe!
-
-
Timo Pääkkösen sukulaismiehen todella upea Opel Rekord Coupe!
-
-
Ismo ja Veikko Sottisen Opel Kadet C -mallit Kajaanin Peltokujalla.
-
-
Mustosen perheen Opel Asconaa imuroidaan. Koirankarvojako?
-
-
Antti Huovisen Goggomobil Isar Kuhmossa Hirvelän kylän kansakoulun pihamaalla.
-
-
Neckar Jagst 770 Suomussalmen Juntusrannalta.
-
-
Kuhmolainen Eino Kettunen ja uusi Fiat 600.
-
-
Reijo Pääkkösen perhe vieraili Cortinallaan Hiisijärvellä.
-
-
Reijo Pääkkösen Cortina. Kuvassa yhdistyksen taloudenhoitaja Timo Pääkkönen.
-
-
Cortinan lisäksi kuvassa pilkistää Reijo Pääkkösen sukulaismiehen Simcan keulaa.
-
-
Kajaanilaisen Veikko Sottisen Skoda vaihtui ”Tähtiperä-Cortinaan”. Perhe asui tuolloin vielä Sukevalla. Siksi K -alkuiset kilvet.
-
-
Paavo Puheloisen perheen Skoda Octavia vaihtui Ford Cortinaan keväällä 1965. Kolme vuotta, 42000km ja yksi venttiiliremontti riitti kypsyttämään vaihtopäätökseen, kun Blomqvistin automyyjä Pentti Niskanen kävi kotona esittelemässä uutta Cortina 1500. Levyjarrut edessä, läpivirtaustuuletus ja oikeasti lämmin perheauto valloitti. Hinta 850000 mk. Sumuvalot, tottakai piti asentaa rallihenkisesti. Auton väri on Imperial Maroon, syvän tumma punainen. Sen aikainen poppikone, Blaupunkt matkaradio kytkeytyi autoantenniin, virtaan ja takaikkunalla olevaan lisäkaiuttimeen kojelaudan alla olevassa telineessä.
-
-
Cortina ja tuleva Anneli-rouva samassa kuvassa Kauhavalta ”suntiksella” olevan Paavon kanssa.
-
-
Tuleva nimismies, Paavon velimies Seppo Puheloinen katselee tulevaisuuteen tähtiperäcortinan vierellä Vuokatinvaaran parkkipaikalla kesällä 1965. Takavalojen muotoilu on kestänyt aikaa näihin päiviin saakka hyvin.
-
-
Pääkkösen perhettä Ford Cortina ”välimallin” vierellä. Tuohon maailmanaikaan ei säästetty kangasta housunpunteissa.
-
-
Reijo Pääkkösen Cortina vetää venettä vesille. Veneen perässä Yamaha 2hv perämoottori.
-
-
Hannu ja Petri Huovisen eno Pentti Raiskila ryhtymässä remontoimaan Viljo Kilpiön Kuplaa. Huom. työturvallisuus ja tunkki!
-
-
Sotkamolaisen Mustosen perheen VW Kupla. Onkivapoja suksitelineillä.
-
-
Anssi Mustosen ensimmäinen Toyota Carina 1973.
-
-
Anssin järjestyksessään toinen Carina vm. 1975 joka tuli tieltä suistuneen ensimmäisen työn jatkajaksi.
-
-
KaMob hallituksen jäsenen Anssi Mustosen kalustoa takavuosilta, uskollisesti Volvoja ja Chevrolet El Camino.
-
-
Volvo PV 444 aivan uutena, vielä koekilvissä. Kyseisen Volvon omisti Osuusliike Maakunta, yksilö palveli Vilho Sarlinin virka-autona.
-
-
Sotkamolaisen Taisto Mustosen ensimmäinen Volvo 142 1974.
-
-
Taisto Mustosen Volvo 242 DL 1979.
-
-
Taisto Mustosen Volvo 240 1984.
-
-
Kajaanissa poliisilla oli 1980 -luvulla partioautona Koiranohjaajilla ”Nappisilmä” Volvo 245.
-
-
Poliisikoiranohjaajien partioauto.
-
-
Volvo 144 poliisiauto. Ilmeisesti ajoonlähtötarkastus meneillään. Kuvan takana lukee ”Liikenteenvalvontaa 1970 -luvulla.
-
-
Kuvan takana lukee ”Liikenteenvalvontaa -70 -luvulla. VW Kupla on pysäytetty tarkastettavaksi.
-
-
Timo ja Reijo Pääkkösen Volvot 244 diesel 1981 ja 244 1977.
-
-
Timo ja Reijo Pääkkösen Volvot 740 diesel 1985 ja 244 diesel 1983.
-
-
Timo Pääkkösen Volvo 264 1977 hääautona. Pihkapolku Kajaani.
-
-
Volvo 142 GT ja Toyota Starlet Kajaani Kuurna 1988.
-
-
Yhteinen ajelureissu 1965 mallisilla ranskalaisella ja ruotsalaisella. Etualalla Mauri Saaren Citroen 2CV ja taustalla Petri Huovisen Volvo Amazon. Kuva on otettu vielä Asahi Pentax filmijärjestelmäkameralla.
-
-
Citroen 2CV Mixte vm 1962. Paavo Moilanen osti sen v. 1970 kesätienesteillään Ajan Autosta Oulusta. 1973 poistettiin rekisteristä. Entisöitynä rekisteriin ja museorekisteriin v. 2001.
-
-
Datsun 100A, yksi aikansa yleisimmistä käyttöautoista. Onko Petri Huovisen appiukon 100A:sta tippumassa roiskeläppä jälleen kerran?
-
-
Huovisen perheen Datsun 1500 PickUp Lieksa Näretie joskus 1973 tai 1974. Paikallinen katsastaja ei meinannut suostua hyväksymään autoa rekisteriin alla olevilla renkailla koska niistä puuttui merkintä ”LT”. Myyjäliike Kone-Aitta Lieksa hankki maahantuojalta todistuksen, että renkaan kupeessa oleva teksti ”Light Truck” on samaa tarkoittava?
-
-
Jaakko Sarlinin Vauxhall Velox 1952.
-
-
Vauxhall Viva, näitä näkee enää harvoin arkiliikenteessä. Entäs tuo taustalla oleva Peugeot 404 pakettiauto ja 90 -lätkä. Milloin oli 90 ja milloin ja miksi muuttui 80 -merkinnäksi ?
-
-
Suomen Tasavallan Presidentti Urho Kekkonen ärähti uudenvuodenpuheessaan –73 liikennekuolemien jyrkästä kasvusta ja ehdotti nopeusrajoitusten käyttöönottoa. Alkoi pysyvän kattonopeuden kokeilu elokuussa –73, aluksi eteläisessä osassa maata. Periaatteena oli kattonopeus sorateillä 80 ja pikiteillä 100 tai 120, ellei sitä muuten ollut tarvetta alentaa. Tässä vaiheessa tehtiin laaja muutos ajoneuvokohtaisiin nopeusrajoituksiin. Kuorma-, linja-, paketti-, erikoisautot sekä perävaunuyhdistelmät tulivat 80 enimmäisnopeuden piiriin. Vain pakettiautoihin aikaisemmin määrätty 90-nopeuskilpi jäi käyttöön, tosin nyt muutettuna 80-kilveksi. Uusiin pakuihin se piti asentaa heti rekisteröintikatsastuksessa. Jo käytössä oleville oli joku siirtymäaika, taisi olla vuoden loppuun mennessä.
-
-
Lopullisesti pysyväksi nopeusrajoitukset sitten tulivat vuonna –78. Liikennekuolemat ovat vähentyneet nyt noin neljäsosaan sieltä 70-luvun alun määristä. Oheisissa kuvissa Paavo Puheloisen 90-lätkäinen VW 411 E Variant joskus –72. Ensimmäisiä ruiskukoneisia ilmajäähdytteisiä Folkkareita, 1.7 litraa, Eberi jo silloin vakiona. Tavaratilassa vastakkain istuttavat kovat penkit kahdelle henkilölle. Nämä tulivat tehtaan linjalta ilman takapenkkiä täsmälleen samoina kuin farmarimallit. Olihan se vähän sivutuuliherkkä, muuten ihan hieno pirssi sisältäkin. Harvinainen nykyään. Kuvassa poseeraavat Taavetti Puheloinen ja Iisalmessa syntynyt pojanpoikansa Harri.
-
-
Lisää pakettiautoja. Petri Huovisen Volvo 145 1969 piilofarmari. Selkä menosuuntaan puupenkki, ”turvaketjut” takaovien yli ja kahdeksankympin tarra perään. Ei autoveroa!
-
-
Petri ja Sirpa Huovisen VW Transporter 1980 luvun puolivälin tietämillä. Kuva on otettu Kainuun Palveluskoirayhdistys ry:n PK-kokeen yhteydessä. VW oli hyvä ajettava ja erittäin sovelias tuolloiseen käyttöön mutta, onnettoman tehoton pieni diesel. Parin vaikeahkon moottorivaurion jälkeen vaihtui takaisin Volvoon ja sillä tiellä ollaan edelleen. Takaikkunasta kurkkii saksanpaimenkoirauros SF K&MVA Capone von Sarisheim ”Otto”.
-
-
Kunnallisneuvos Ville Tikkasen harrastevaunu. Kuvassa Kajaanin katsastusaseman päällikkö Jaakko Sarlin.
-
-
Tauno Salmi ja Mercedes-Benz.
-
-
Heimo Moilanen aloitti autoilijan ammatin heti sotien jälkeen jäätyään reserviin Laguksen panssarijoukoista Sturmin kuskin paikalta. Suomen autokanta oli heikossa jamassa ja koko maassa valuuttapula. Maahan tuotiin mm. käytettyjä amerikkalaisia autoja ammattiliikenteeseen.Ensimmäinen kuva: Kuvassa Austin A70 vm 1951. Heimo Moilanen sekä matkustaja. Paikka jossakin pohjoisessa ”Kaamasen tiellä”. Kun jätkät saivat keväällä tilin savotastaan, niin moni hummasi pari viikkoa ja silloin saatettiin käydä Jäämerellä saakka. Sitten taas takaisin näreen juurelle.
-
-
Toinen kuva: Checker vm 1945. Amerikan tuontia. 8 hengen taksi. Hirmuinen bensankulutus. Kuva otettu Suomussalmella Matkustajakoti Kalevan edessä.
-
-
Kolmas kuva. Kaiser DeLuxe vm 1953. 6-sylinterinen sivuventtiilikone. Aikalaisekseen kova kulkija. Väitetään ajetun 50-luvun teillä Suomussalmelta Kajaaniin viinakaupan eteen n. tunnissa. Kuski teki kaikkensa janoisten asiakkaiden eteen. Kuvassa Heimo Moilanen, ”Lapin Heimo”. Kuvat; Paavo Moilanen.
-
-
Kuhmossa Vuosangan kylällä Taipaleaho -talon pihamaalla kuvattu taksi. Taksia ajoi Paavo Keränen, kuvassa Jukka Keränen 1968.
-
-
Morris Mini ja sisarukset Maire – ja Elsa Huotari vuonna 1964.
-
-
”Simca Tonni – autokorjaamoiden onni” riimittelivät ilkeämieliset. Ei kai Simca ollut niin huonokaan. Paljon niillä ajettiin. Kuva on vuodelta 1965 joltain suunnalta Kuhmoa. Henkilö jäi tunnistamatta?
-
-
Mauno Huotari ja Fiat 850 vuosimallia 1966 OOU-30. Kuva vuodelta 1967.
-
-
Mauno Huotarin perheeseen hankittu uusi Fiat 127. Ohjauspyörän takana tunnelmoi Kai – poika. OHH-178:n hankittiin 300;00 markkaa lisää maksanut metalliväri. Fiatin ollessa uusi oli Kuhmo Hyrynsalmi välisen tien osuus Hietaperä – Vuosanka juuri kunnostuksen alla joten auton alusta vaurioitui päivittäisen ajon takia huomattavan nopeasti. Kuva otettu vuosikymmenen vaihteessa 70/80.
-
-
Helmi kuvien joukossa! Mauno Huotari rakensi pojalleen Kaille Pick-Up Saab 95:n vuosimallia 1971 tai 1972. Saab maalattiin ruiskuttamalla Miranolilla, Kain ja Saabin tehtävänä oli hoitaa talossa tarvittavat polttopuuhalot metsästä pihamaalle. Harmi että tämä kuvienkin perusteella siististi tehty omavalmiste Saab on ”muuttunut malmiksi jälleen”.
-
-
Autotallipihakuva elokuulta 1988. Kai Huotari myi Toyota Corollansa vm. 1975 pois ja lunasti isältään Maunolta VW Poolon vm. 1987 omaan käyttöönsä, isä osti itselleen uuden vastaavan. Tarina kertoo, että Corolla olisi ajutunut Kuhmon kautta eri omistajanvaihdosten jälkeen Kajaaniin ja ajettu 2000 -luvun alussa katonkautta ympäri ja siten romuksi.
-
-
Oulujoen Uittoyhdistyksen uittopäällikön virka-auton kuljettajana toimi Arvo Suomela. Kuvalaina Jaakko Sarlin.
-
-
Rukajärvellä 1943. Kapteeni Björklund, Luutnantti Karjalainen ja Ylikersantti Arvo Suomela. Kuvalaina Jaakko Sarlin.
-
-
Hannu Tervon EMW pajan pihassa. Apumiehen paikalla Ari Lukkari. Autoon vaihdettiin pajalla Opelin moottori ja vaihteisto. Nykyisin auto löytyy Maanselän korjaamolta. Taustalla Aarne Lukkarin VW kupla muistin mukaan 1952 mallinen.
-
-
Aarne Lukkarin Opel Kadett Caravan A, vuosimalliltaan 1965. Taustalla painaa Ari Lukkari Monark mopolla.
-
-
Aarne Lukkarin Land Rover 1960. Auto ostettiin Kajaanin kaupungilta huutokaupasta. Auto oli ympäri ajettu ja bensakoneella. Aarne korjasi auton ja vaihtoi siihen Roverin dieselin joka purettiin Volgasta pois. Auto muutettiin korjausautoksi, siihen asennettiin kiinteästi Elin merkkinen pyörivä hitsauskone jota Land Rover pyöritti ulosotollaan. Autoon tuli myös kiinteästi kaasupullot ja tarvittavat muut työkalut. Autosta tuli kolmipaikkainen erikoisajoneuvo jolla sai ajaa ilman dieselveroa polttoöljyllä. Autolla käytiin korjauskeikoilla metsäkoneilla ja kaivureilla maastossa. Konepellillä Ari Lukkari.
-
-
Sama Land Rover pajan pihalla, konepellillä Ari ja Jukka Lukkari.
-
-
Ari ja Markku Lukkarin Ford Taunus 12M 1964, apumiehen paikalla Jukka Lukkari. Ari ja Markku Lukkari rakensivat auton ajokuntoon metsälöytö kuntoisesta raadosta.
-
-
Ari, Markku ja Aarne Lukkari 1.5.1966 Kajaanissa Pohjolankadulla. Loska on lentänyt tuonakin Vappuna!
-
-
Jaakko Korhonen uuden Nash-autonsa kanssa Kiehimässä Hyttisen kaupan pihassa 1920-luvun loppupuolella. Taksiautoilija Korhonen ajoi varsin säännöllistä linjaa Kiehimänsuun ja Puolangan välillä.
-
-
Taksimersun kontista puretaan pakaaseja. Onko Kajaanista?
-
-
Commer Cob Van. Onko näitä pakettiautoja montaakaan säilynyttä yksilöä. Taitavat jäädä näiden ”herraskaisempien” harrastevaunujen jalkoihin.
-
-
Tämä tyytyväisen oloinen Skoda Octavia kuljettaja on palvellut koulutushaaratunnuksesta päätellen pioneerijoukoissa.
-
-
Kajaanin TV-Radio -liikkeen Opel Olympia umpikylkinen pakettiauto. Mainostekstinä toinen saksalaismerkki Blaupunkt.
-
-
Sama Opel Olympia kuin edellisessä kuvassa. Kuva on otettu Rukan matkailukeskuksen risteyksessä kesällä 1962. Kuvalaina Veli-Matti Huotarinen, hänen isänsä piti kyseistä liikettä.
-
-
Kuva on lähes täydellä varmuudella Kajaanista. Rekisteritunnus on O-904 ja vuosilaatassa on 1925.
-
-
Kuva on otettu Paltaniemen Sutelassa 1927. Mikä tapahtuma?
-
-
Pirssarit retkellä Paltaniemen Sutelassa 10.8.1927. Sutela oli vanha sotilasvirkatalo jossa nimismiehet aikoinaan asuivat.
-
-
Kuva Kajaanista. Minbkä merkkinen auto ja kuka siihen nojailee?
-
-
Topi Uhlbäckin Ukin Reijo Uhlbäckin uudennihkeä Ford Anglia vm. 1965.
-
-
Uhlbäcin perheen sekalainen seurakunta, äidin Honda, sedän Cherry ja isän Opel pilkottaa tallista Leivolankylällä 1990.
-
-
Isäni Jouni Uhlbäckin Opel Kadett ja Ukkini Volvo 242, molemmat muistaakseni vm 1977. Kuva T Uhlbäck.
-
-
Topi Uhlbäckin Ukin Veikko Revon autoja 1990 luvun puolenvälin tietämillä Tampereella.
-
-
Mb w124 200d -86 harvinaisella AMG korisarjalla Topi Uhlbäcin vanhempien auto.
-
-
Mb w123 300 turbodiesel 1980. Veholla vaihdetulla vaihtomoottorilla. Kuva T Uhlbäck.
-
-
Topi Uhlbäckin Ukin Veikko Revon Volvo 242.
-
-
Opel Kadett 1977. Kuva T Uhlbäck.
-
-
Isän ensimmäinen auto Opel Kadett 1976. Kuvattu ostoaikoihin 1986. Tämä auto löytyy allekirjoittaneelta entisöitynä… Kuva Topi Uhlbäck.
-
-
Volvo 144 1973 perusmalli. Kuvan ottamisen aiokoihin sen omisti R Levy. Nykyään P Huovinen.
-
-
Volkswagen Kupla 1952 T Heikkinen Ämmänsaari. Auto oli myynnissä toukokuussa 1996. Minne on mahtanut ajautua?
-
-
Paltamon takseja. Mercury Comet ja Mercedes-Benzejä.
-
-
Fiat 127 Pohjois-Savon pakkasessa. Kaikissa valaisimissa kiviverkot. Keulassa merkkikohtainen ”syyläripeitto”.
-
-
Yrjö Heikkinen perheineen Hyrynsalmella. Taustalla Fiat 1100D 1965.
-
-
Kuva Yrjö Heikkisen albumista. Henkilö ja auto jäivät tunnistamatta. Tunteeko kukaan? Ollaan todennäköisesti Hyrynsalmella.
-
-
Marko Määttä on kerännyt kiitettävästi talteen museoajoneuvonsa historiaa. Opelin ratin takana Hannu Vilppola, nykyisen autokoulun johtaja. Kuva otettu Keimolassa.
-
-
Kuva on otettu tuolloin kun Markon Opel Kadett oli uusi ja toimi autokouluautona autokoulu Vilppolalla (nyk. Oulun liikennekoulu).
-
-
OT-400 eräretkellä. Kuvassa tuolloinen Opelin omistaja Armas Nykänen Muoniosta. Ketomella-Raattama 1973.
-
-
Ruskaretkellä Norjassa, Hetta-Kaukokeino väliltä Palojärven maisemissa 1974, tässä myös omistajana Armas Nykänen.
-
-
Etukulmaa…
-
-
…takakulmaa. Kuvat otettu Limingassa syyskuussa 1972.
-
-
Tietenkin Vuokatin vaaralta tuoreehko filmikameralla otettu kuva. Opel tulee tänä vuonna 2019 50V ja Marko Määttä on omistanut hänet tasan 20 vuotta.
-
-
Tunnelmaltaan mainio värikuva. Kuvan takana teksti;-”Kuvassa Leo Härkönen Paltamon Variskylässä ehkä v.-66. Auto Ford Zephyr6 -63”.
-
-
Tästä kuvasta näkyy hyvin Kainuun teitten kunto. Kuvan takaa erottuu osittain tekstiä. -”Syyskuun…? Kontio….? Chevrolet vm -47 Leonard Härkönen”.
-
-
Kuvan auton on 1920-luvulla Vaalaan ostanut Aarne Vimpari, tai hänen isänsä Jaakko, mutta joka tapauksessa auto on ostettu Aarnelle Oulun syysmarkkinoilta. Tarkkaa vuosilukua ei ole tiedossa. Autolla Aarne on hoitanut jonkinlaista taksi/kyytipalvelua Vaalassa, Säräisniemen pitäjässä. Kuvalaina Ari Kaukko.
-
-
Kajaanin Taksi vuonna 1953.
-
-
Kajaanin Kauppatorin taksiasemalla vasemmalta; Eino Haapalainen, Eino Blomqvist, Kauko Moilanen, Eemeli Seppänen, Niilo Hentunen, Toivo Itkonen, Arvi Kontio, Matti Korhonen ja Arvi Sistonen.
-
-
Kajaanin Taksiautoilijat Sotakorkeakoulun ajossa 1962. Kuhmon suunnalla, siellä jossain valtakunnanrajan tuntumassa.
-
-
Kajaanin taksit linja-autoasemalla v. 1967.
-
-
Tästä mainiosta ajankuvasta kaivataan lisätietoa! Kuvalaina Arto Kokkonen.
-
-
Jotain hankaluuksia tullut matkalla, O Järvinen. Kuvalaina Arto Kokkonen.
-
-
Land Roverin konepellillä P Kokkonen. Kuvalaina Arto Kokkonen.
-
-
Pyhäpäivän viettoa tai lauantai-iltana tansseihin matkalla Kären veljeksiä ja P Kokkonen. Kuvalaina Arto Kokkonen.
-
-
Moskvitsh´n kanssa poseeraamassa Kokkosen lapsia. Kuvalaina Arto Kokkonen.
-
-
Kajaanilaisen Sulho Forsbergin Fordson matkalla Kuhmoon 1950 -luvulla. Rengasrikko pääsi yllättämään, ilmeisen tavallista tuohon aikaan?
-
-
Ford Taunus 17M vm.1969. Auton silloinen omistaja oli Juha Tikkunen Kajaani Kuurna, hän myös omistaa kuvan. Tallenteen toimitti Arto Kokkonen.
-
-
Kai Huotarin ensimmäinen ikioma käyttöauto oli ”Iso-Corolla”.
-
-
Kai Huotarin järjestyksessä kolmas käyttöauto Opel Ascona.
-
-
KaMob ry:n sihteeri Petri Huovinen oireili vakavasti mobilismiin jo talvella 1981-82.
-
-
Kaveri Erkki Ratinen osti moottorivaurioisen vm. 1966 2T Saab 96:n joka kunnostettiin porukalla katsastus- ja ajokuntoon.
-
-
Ja savukin Saabista lähti väkevä! Kuvat otti diakuvina Hannu Huovinen Asahi Pentax järjestelmäkameralla.
-
-
Etualalla Petri Huovisen Ford Cortina 1969. Auto maalattiin myöhemmin autotallissa sähkötoimisella alasäiliöruiskulla siniseksi Miranolilla. Taustalla 1965 Amazon, joka tuolloin oli Hannu Huovisella käyttöautona. Amazon on nykyään edelleen saman perheen omistuksessa ja museoajoneuvorekisterissä. Kuva vuodelta 1979.
-
-
Huovisten Datsun PickUp Diesel Vartiuksen Viettolassa. Kuvattu 1970-1980 vuosikymmenen taitteessa?
-
-
Datsun PickUp vaihtui Mitsubishi Pajeroon. Vuosimalli oli 1981? Ensimmäiset lyhyet Pajerot olivat erittäin edullisia hankkia, verovapaita! Kuva on otettu Vartiuksessa.
-
-
Fiat 600 tositoimissa. Kuva otettu vuonna 1971-1972 Paltamon Melalahden Rauhalassa. Fiatin kuljettajana Matti Leinonen ja työkoneen käyttäjänä Tuomo Leinonen. Fiatin omistaja Jaakko Leinonen. Kuvalaina Jari Leinonen
-
-
Kouluauto 1930. Kajaanin Kone- ja autokorjaamo. Ketjut takasivat pitävän otteen tienpinnasta. Kuvalaina Kainuun Museo.
-
-
Tuoreen oloinen Opel Rekord. Onko kiinni koekilvet vai onko tullut sukulaisia Ruotsista, ellei peräti Valtion leijonakilpi? Kuvalaina Kainuun Museo.
-
-
Konelan Kainuun jälleemyyjä, Kestoauto, vietti toukokuun lopussa 1962 toimintansa 10 – vuotisjuhlia. Niiden yhteydessä luovutettiin liikkeen 1000 myyty Moskvitsh henkilöauto kansakouluntarkastaja Toivo Mäkiselle. (Finna)
-
-
T-Ford Hoppa? on Kulutusosuuskuntien Keskusliiton Antti Myrskyn puhujamatkalla käytössä Kajaanin Osuusliikkeen alueella 1926.(Finna)
-
-
Näkymä Kajaanin Raatihuoneentorilta 1969. Pekka Kyytinen (Finna)
-
-
Kajaanin Kauppakatua maaliskuulta 1963. Oulun läänin rekisterikilvissä oli jo saavutettu taso OÄ.
-
-
Suomussalmelainen Autoilija Kalle Heikkinen osti siistin vähän ajetun Pobedan kolaroituna, katto oli painunut sisään keskiosaltaan ”kuprulle”. Katto oikaistiin tunkkaamalla ja muut pienemmät vauriot ehosteltiin. ”Voitosta” tuli niin asiallinen, että vartiuskyläläinen taksiautoilija osti sen puoliväkisin työajokikseen. Taksina perukkaolosuhteissa huonoilla- ja keskeneräisillä teillä Popeda oli erittäinkin käyttökelpoinen, korkea maavara, tehokas lämmityslaite … näin on kerrottu? Kuvalaina: Timo Heikkinen
-
-
IFA F9. Jänismetsällä on käynyt yhdistyksemme pitkäaikainen jäsen Veikko Mustonen, kuvassa oikealla.
-
-
Kuva tunnelmaltaan kuin Suomifilmistä. Isäntämies, taustalla lainehtiva viljapelto ja Sulo Korhosen taksi Ristijärveltä. Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Ristijärveläisiä takseja, merkkikirjo on vielä huomattava, Mercedes-Benzit ovat vasta tulossa? Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Ristijärven taksiasema ja autoilijoita heinäkuussa 1966. Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Willys tunnetaan varsinaisesti Jeepeistä, mutta firma on valmistanut myös perheautoja. Autoilija Sulo Korhonen ja 1952 esitelty Willys Aero. Vai onko jokin muu Willysin versio? Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Sulo Korhosen Willys -taksi. Ollaanko tässä oltu ”metsäherroja kyydissä” jossain päin Kainuuta, henkilöiden varustus viittaisi siihen suuntaan? Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Autoilija S Korhonen ja Mercedes-Benz. Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Autoilija Sulo Korhonen on saanut valmiiksi A-Ford entisöintityönsä.Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Vastavalmistunutta A-Fordia on kokoontunut ihailemaan joukko ristijärveläisiä.Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Mobiili esiintyy nykyään tunnuksella OPL-13 Kuvalaina Korhosen perhealbumi.
-
-
Kuvan lähettäjä toteaa että; -”1980 -luku takaisin ja heti”. Kuvassa Volvo 740 GL Diesel 1985, vanha kuhmolainen taksi. Kuva otettu 1988.
-
-
Uittoteho ry:n Oulujoen ja Iijoen tutkijan Unto Paasion Peugeot 404 vm. 1964 Suomussalmen Kiantajärven Pärsämönlahden jäällä. Uittoteho ry:n kokoelma.Lusto. Paasio Unto 1965
-
-
Volkswagen Rauma-Repolan Ristijärven työmaan kämpällä. Vasemmalla Usko Mannermaa, jolla oli Volkswagenin edustus Teppanassa Kajaanissa. Lusto – Suomen Metsämuseo. Pentti Karjalainen, 1956–1957.
-
-
Metsähallituksen keskusvarasto Sotkamon Pajuniemessä. Rakennuksen edessä kolme henkilöautoa. Kuva Metsähallituksen kokoelma Lusto.
-
-
Ford Cortina, om. Esa Mäkäräinen.
-
-
Kuva ajoittuu Kainuuseen ja vuoteen 1984 Takuuauton pihameaalle Heinisuolle. Perheen voimin on käyty koeajamassa Toyota Celica Supraa. Vaikka Toyotaan nojaillaan jo omistajan elkein, hankinta jäi toteuttamatta. Kuvalaina Sami Väisänen.
-
-
Väisästen Corolla on vaihtanut omistajaa, uusi omistaja on tuolloin Kainuun Rajavartioston Sissikomppaniassa palveluksessa ollut sukulaismies. Kuvalaina Sami Väisänen
-
-
Toyota KE20 on ikuistettu hankintapäivänä 8.8.1974. Kuvalaina Sami Väisänen.
-
-
On käyty katselemassa purjevenettä ja samalla kuvattu perheversio Toyota Corollaa. Kuvalaina Sami Väisänen
-
-
Perheen Toyotassa on nyt jälleenmyyjäverkoston kautta hankitut erikoisvanteet. Zonat? Kuvalaina Sami Väisänen.
-
-
Sukuun on hankittu kauniin punainen uutuuttaan kiiltelevä Datsun 100A. Kuvalaina Sami Väisänen.
-
-
Datsun toivotetaan tervetulleeksi perheeseen asianmukaisesti pukeutuneena. Kuvalaina Sami Väisänen
-
-
Rantakirppuja rakennettiin jo v. 1976. Huomaa upeat Formula Super Stock erikoisrenkaat ja ”flake vihreä” väri. Kuvalaina Sami Väisänen.
-
-
4.8.1974 Volvo 144 DL turvaamassa järjestystä kirjailija Ilmari Kiannon patsaan paljastamistilaisuudessa. Kuvalaina Sami Väisänen.
-
-
Mielenkiintoinen siltarakennelma, onko sillalla oleva auto Mercedes-Benz. Kuvan takana teksti; ”Metsäneuvos K. Tuokko Kivijärven metsätien silta v. 1951 tai 1952. Kuvan toimitti Matti Huovinen, Metsäkeskus
-
-
Veli-Pekka Korolainen Alfa Romeo Giulietta Berlinan vierellä. Taustalla oleva kuorma-auto on tunnistettu Borgwardiksi. Kuva on otettu Komulan Auton korjaamon edustalla Kainuussa. Kuvausvuosi ei ole tiedossa. Kuvan toimitti M Korolainen
-
-
Henkilöauto? Silloin kun kaupunkia sähköistettiin. Rakennus taustalla ollut vaikka missä käytössä, talossa oli kaupungin vesilaitos sähkölaitos ,metsätoimisto, raittius ja urheilutoimisto ja varastorakennuksessa mittaustoimisto ja sähkölaitoksen ja vesilaitoksen varasto ja onpa ollut kouluna ja sairaalanakin välillä. On vieläkin olemassa. Viimeksi asemuseona, Lönnrotinkatu. Kuvassa sähkölaitoksen Lantikka ja hieman jatkettu peräkärry pylväiden kuljetukseen. Kuvan toimitti J Haukka.
-
-
Volvo 244 katollaan pala kainuulaista liikenteeseen liittyvää historiaa, Osmo Keskiliikalan suunnittelema ja valmistama kattoboksi. Kattoboksista alkoi paltamolaisen Alfa-tuotteen tarina lasikuitutuotealalla. Kuvassa Osmo ja Jarkko Keskiliikala n.v. 1985. Kuva: Jarkko Keskiliikala.
-
-
Henkilöauto Kajaanin Linnansillalla 1952. Kuva on jäljennetty postikortista. Kuvan toimitti J Haukka.
-
-
Taksi Ristijärvellä. Kuvaaja Joona Härkönen 1920. Kuva Museovirasto, kuvan lähetti J Haukka.
-
-
Osuusliike Maakunnan pysäköintialue Kajaanin Raatihuoneentorilla. Kuvan lähetti J Haukka.
-
-
Fiat kauppa on käynyt hyvin Kainuussa, ainakin useita 600 malleja sekä 850 ja 127. Kuva lienee vuoden 1972 tienoilta Kajaanin Pikku-Pohjolankadun varrelta. Kuvan toimitti J Haukka.
-
-
Haukiperän lossi, Suomussalmi. Kuvaaja tuntematon. Kuvan lähetti J Haukka.
Viimeisimmät kommentit