Classic Motorshow on suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely. Nähtävillä on satoja menneiden vuosikymmenten klassikoita ja arkipäivän nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita, kunnostajia, oheisohjelmaa ja paljon muuta. Classic Motorshow palasi vahvana kolmen vuoden tauon jälkeen. Vappuviikonloppuna järjestetty tapahtuma keräsi Lahden Messukeskukseen yli 18 000 näyttelyvierasta. Ensi vuonna Classic Motorshow järjestetään päivämäärällä 6.–7.5.2023.
Ohessa kuvia Kainuun Mobilistit ry:n osastolta. Kuvat Petri Huovinen ellei toisin mainita. ”Klikkailemalla” kuvaa pari kertaa näet sen suurempana.
-
-
Lisää materiaalia osastolle.
-
-
Alkaa olla valmista perjantai-iltana, yleisö voidaan toivottaa tervetulleiksi Kainuun Mobilistit ry:n puolesta.
-
-
Volvo Snabbe 1964. Omistaa Olli Fordell, Kajaani. Volvo Snabbe ja Trygge olivat sarja kevyitä kuorma-autoja, joita ruotsalainen autovalmistaja Volvo valmisti vuosina 1956-1975. L420 Snabben (”nopea – nopeasti”) hyötykuorma oli noin 3 tonnia. Moottorina Autoliike P V Lyytisen hinausautona Kajaanissa työskennelleessä yksilössä on 3,6 litrainen D36 4 sylinterinen diesel. Hinuri on säilynyt täysin alkuperäisessä asussaan.
-
-
Ford Transit 1976, Ari Heikkinen, Kajaani. Arin Transit on valmistunut maaliskuussa 1976. Auton kauppasi torimyyjän työvälineeksi 29.7.1976 Blomqvistin autoliike Kajaanissa. Ford Transit mk1 syntyi kun Fordin johto Detroitissa päätti, ettei Euroopan markkinoilla ole mitään järkeä pitää myynnissä kahta eri pakettiautomallia Englannin ja Saksan Fordeilla. Käynnistettiin ”Project Redcap” -yhteiskehitysprojekti eurooppalaista pakettiautoa varten, näin korvattiin saksalainen Ford Taunus Transit ja englantilainen Ford Thames 400E. Transitin dieselversio valmistettiin ulkonäöltään hieman erilaiseksi bensiinimoottoriseen nähden, koska bensiinimoottorit olivat vähemmän tilaa vieviä V4-moottoreita ja dieselmoottorit puolestaan kooltaan suurempia rivimoottoreita, Transitin dieselversion erottaa pidemmästä keulasta ja maskissa olevasta ulkonemasta. Arin Transit on varustettu 1996 cm3 V4 Essex bensiinimoottorilla joka tuottaa tehoa 64 kW (86 hv). Kyseistä moottoria käytettiin Transiteissa vuosina 1965–1977.
-
-
Volvo 210 Duett 1967. Omistaa Martti Hakola, Raahe. Umpikylkinen pakettiauto. Duett oli Volvo PV444 ja 544 henkilöautoihin perustuva farmarimalli (Duett Herrgårdsvagn). Mallinimellä Duett haluttiin kuvata autoa, jolla on kaksi persoonaa, arkiaikaan se toimii ammattilaisen työkaluna ja iltaisin sekä viikonloppuisin perheautona. Keula on sama kuin PV:ssä, mutta kierrejousien sijaan autossa on lehtijouset takana. Toisin kuin itsekantavalla korilla toteutettu PV, Duett valmistettiin erillisrungolle. Tästä johtuen sekä auton maavara ja lastauskorkeus ovat suuremmat kuin henkilömallissa. Duettin perävälitys on tiheämpi kuin PV:n, tämä seikka mahdollisti suurien taakkojen kuljettamisen samalla moottorilla ja vaihteistolla kuin henkilömallissa. Viimeinen Duett valmistui 11. helmikuuta 1969. Volvo Camper perävaunu on rakennettu Martti Hakolan toteuttamana kahdesta niin huonokuntoisesta Duett –jämästä, joista ei enää olisi autoa tullut. Näin annettiin niillekin koriaihioille vielä yksi mahdollisuus.
-
-
Vespa Commercial 1976, Olli Fordell, Kajaani. Vespa (suom. ampiainen) on italialainen Pontederassa toimivan Piaggio & C. S.p.A.:n vuonna 1946 esittelemä skootterimerkki. Vuonna 1948 esiteltiin kolmipyöräinen hyötyajoneuvo Ape (suom. mehiläinen), joka tunnetaan myös markkinointinimellä Vespa Commercial. Ollin Vespassa on kiinni yksisylinterinen 169 kuutiosenttinen 6 kilowattinen moottori.
-
-
Solifer 1983 kolmipyöräinen tavaramopo. Omistaa Olli Fordell, Kajaani. Mopo on nimensä mukaisesti suunniteltu tavaroiden kuljettamiseen ja sen pääasialliseen käyttäjäryhmään kuuluivat mopolähetit sekä erilaisten työmaiden ja varastojen työntekijät. Moottorina puhallinjäähdytteinen Tomos 4G jonka tiheävälitteisestä ykkösvaihteesta on etua, sillä raskaasti lastatun mopon liikuttelu vaatii moottorilta poikkeuksellisen paljon, samoin puhallinjäähdytyksestä on etua ajettaessa raskaan kuorman kanssa.
-
-
Tunturi Lähetti 1980, Automaatti. Omistaa Olli Fordell, Kajaani. Ensimmäinen Tunturi Lähetti esiteltiin vuonna 1959. Tuolloin malli oli valmistettu vanhan jäykkäperäisen putkirunkoisen rungolle. Mopossa on iso etutarakka ja isompi jykevä takatarakka. Jatkossa vuosimallien väliset erot olivat pieniä, mutta valmistussarjojen sisällä niitä saattoi tulla vanhojen osavarastojen käytön johdosta. Mukana ollut yksilö edustaa vuodesta 1978 valmistettua uudemman Pappa-mallin rungolle automaattimoottorilla sekä jalkatapeilla varustettua mallia.
-
-
Kotimatka voi alkaa yötä vasten, Volvo Snabbe ja Ford Transit ovat kiivenneet lavetille.
-
-
Kuorma on sidottava huolella kiinni, Ari Heikkinen ja Olli Fordell.
Viimeisimmät kommentit