Lahden Messukeskuksessa jo 16:tta kertaa järjestettyyn Classic Motorshow:n tutustui viikonlopun aikana 20 284 kävijää.
Näyttelyn teemaa, 1980-lukua kunnioitettiin useilla osastoilla varsinaisten 80-luku -teemaosastojen lisäksi. Ajoneuvoharrastusta esiteltiin näyttelyssä hyvin monipuolisesti. Kainuun Mobilistit ry osallistui tapahtumaan viemällä esille kaksi autoa, Kai Huotarin Toyota Carina TA 60 ja Petri Huovisen Volvo 240 GL. Ystävyysseura Sisä-Savon Mobilistit ry:n osastolla esiteltiin projektikuntoinen, ei todellakaan yleinen, olympiavuonna 1952 ”maahansaatu” Jarmo Paanasen Triumph Mayflower. Osastoilla pyrittiin tuomaan esiin ajoneuvon taustojen selvittelyn merkitystä.
Toyota: 30 – vuoden hiljaisuus: Auto on rekisteröity uutena Valtimolle Pohjois-Karjalaan 30.11.1983. Omistajan kuoltua auto on jäänyt rekisteristä poistettuna seisomaan ulkovarastoon 2.10.1991. Parin säilytyspaikan muuttumisen jälkeen auton osti Kai Huotari 4.10.2021. Uudelleenrekisteröinti suoritettu keväällä 2022. Auto on entisöimätön ja kokonaisajomäärä tällä hetkellä n. 63tkm.
Volvo: IFE-162 on yksi yhdeksästä 240 -mallista, jotka Kajaanin Auto Oy luovutti 13.12.1989 Kajaani Oy – Yhtyneet paperitehtaalle Kajaanissa, hankinnoista tuolloin vastasi Voitto Vatanen. Volvo osoitettiin käyttöön paperikone 4:n johtajalle insinööri Erkki Kitusuolle. Ins Kitusuo luovutti Volvon pois n. 90 000 ajettuna 24.3.1995 siirtyessään tekniseksi johtajaksi paperitehtaalle Englantiin.
Triumph: Omistajan pappa on hankkinut auton uutena ja hänen pojastaan tuli sittemmin Suonenjoen oppilaitoshistorian ensimmäinen oppilas joka tuli omalla autolla kouluun. -Sittemmin on nykyinen omistaja tuotu laitokselta kotiin tämän auton takapenkillä Tampereella v. 1963. Isänsä myi ”Meiffin” pian, mutta 30 vuotta myöhemmin se löytyi vielä ja hän hankki sen takaisin. Seuraavat 30 vuotta auto oli vain talteen otettuna tallissa, mutta nykyinen omistaja aikoo kunnostaa sen taas ajoon, mahdollisuuksien mukaan aina museorekisteriin asti.
Kuvat Petri Huovinen ja Kai Huotari. ”Klikkailemalla” kuvia, näet ne suurempina.
- Liikkeelle lähtö kohti Lahtea tapahtui aamukahvin jälkeen Kajaanin ABC:ltä aamuvarhaisella.
- Toyota osastoavustaja valmiina lähtöön.
- Volvon esittelyä hoiti Kajaani Oy:n mies.
- KaMob ry osasto lähes valmiina perjantai-iltana.
- Ystävyysseura Sisä-Savon Mobilistit ry:n puheenjohtajan Jarmo Paanasen Triumph Mayflower.
- Yleisöä riitti!
- Ulkoparkkipaikka on oma näyttelynsä. Poloneesi!
- Mercedeksiä.
- Elämä saa näkyä. Ulkoa löytyy myös mitä mielenkiintoisempaa katseltavaa.
- Myös erilaisia työtapoja esitteleviä osastoja löytyi useita.
- Jaguar ”D”-type 1955.
- Fiat Panda 45 ja 127 Super Stella.
- Toyotat Celica ja Corolla Levin.
- Jyhkeä Peugeot 505 Break GLD Dangel.
- Honda C 110 1965.
- Jollakulla oli unohtunut bikinien yläosa mopetinsarveen.
- Hieno ja kekseliäs esillepano vakuutuskilvistä.
- Moottoriviestin nro 12/1969 artikkelin ”tehdäämpäs pojat kelkka” mukaisesti tehty omavalmiste SkiDoo.
- Ruotsalaista Linson 1967 kelkkaa on myyty myös rakennussarjana.
- Linson on alkuperäiskuntoinen ja sen moottori on kunnostustyön alla.
- Borgward Isabella Delvan 2600.
- Rover ralliauto. Huomiota herättävä värimaailma.
- Rover V8.
- Sitruunankeltainen Citroen.
- Turun Seudun Mobilistit ry:n farmariauto Ilves.
- Ilveksen tekniikka perustuu Citroen Traction Avantin tekniikkaan. Kunnostustyö on tehty talkoilla.
- Ilves on turkulaisen K. Nummelan koritehtaan yksittäiskappaleeksi jäänyt valmiste.
- Volvo Ambulance 240 GL. Ambulanssin omistaa Mobilia.
- Chevrolet Caprice Classic Estate Vagon.
- ”Veron vuoksi” tuhotut ja ohennetut Chevroletin takaistuimet.
- Katoavaa huoltoasemavärimaailmaa, onneksi meillä Kainuussa on säilynyt yksi Shell?
Viimeisimmät kommentit